Értékteremtő folyamatok teljesítménye
1. Gondolatmenet
2. Vevői érték
2.1. A vevői érétk kialakulása
3. Termékminőség tartalmának felbontása
4. Termékminőség tényleges szintja
5. Nyújtott szolgáltatáscsomag, vevőkiszolgáltás, logisztika minősége
6. Logisztiaki kiszolgálási színvonal hagyományos mutatói - technikai minőség
7. szolgáktatásminőség specislitása
8. logisztikai kiszolgálási színvonal funkcionális minőséégének mutatói
9. Értékteremtő folyamatok költségei
10. Logisztika költségeinek jellemzői
11. Logisztikai ktg-ek
12. Teljesítményelvársások meghatározása
13. Folymatmutatók
1. Gondolatmenet
2. Vevői érték
2.1. A vevői érétk kialakulása
3. Termékminőség tartalmának felbontása
4. Termékminőség tényleges szintja
5. Nyújtott szolgáltatáscsomag, vevőkiszolgáltás, logisztika minősége
6. Logisztiaki kiszolgálási színvonal hagyományos mutatói - technikai minőség
7. szolgáktatásminőség specislitása
8. logisztikai kiszolgálási színvonal funkcionális minőséégének mutatói
9. Értékteremtő folyamatok költségei
10. Logisztika költségeinek jellemzői
11. Logisztikai ktg-ek
12. Teljesítményelvársások meghatározása
13. Folymatmutatók
Gondolatmenet
vállalati folyamatok átfogó teljesítménye, a vevői érétk
- értékteremtő folyamatok - termelés és logisztika - teljesítménye
- minőség
- költség
- teljesítményszint meghatározása
- teljesítmény további elemei: eredmény és olyamatmutatók
- folyamatok 4V elemzése
Vevői érték
komplex transzformációs folyamat - a vállalati működés, ezen belül az értékteremtő folyamatok teljesítménye legátfogóbban a
vevői érték segítségével mérhető
- a vevő szubjektív véleménye arról, hogy a kapott termék- és szolgáltatáscsomag mennyiben felel meg az ő elvárásainak
A vevői érétk kialakulása
akkor jön létre, ha a vevő asdott tranzakcióból származó észlelt haszna felülmúlja az adott termék és szolgáltatáscsomag észlelt költségét
termék tulajdonságat, szolgáltatás tulajdonságai, minősége ==> észlelt ahszon
ár-tranzakció költségei, életciklus költségei ==> észlelt költség
etermék és szolg.csomag minősőgének értelmezése
termék és szolgáltatás minőségének tervezett tartalma (tervezési folyamat) - norma
a termék és szolgáltatás minőségének ténylegesen elért szintje (megvalósulás folyamata) - tényérték
folyamatfejlesztés célja a norma és a tényértékek közelítése egymáshoz...
Termékminőség tartalmának felbontása
termék teljesítményjellemzői
esztétikai megjelenés, design
megbízhatóság
élettartam
karbantarthatóság
javíthatóság
Termékminőség tényleges szintja
a termékminőség tervezett standardjának való emgfelelés szintja - a termékminőség konformitás-eleme
Nyújtott szolgáltatáscsomag, vevőkiszolgáltás, logisztika minősége
rendelésfelvétel, készletezési folyamatok, raktározás...
1. tranzakció előtti elemek
pl. könnyű hozzáférés
vevőkiszolgálás politika írott formában, vevői kommunikációt támogató szerevezetis és informatikai struktúra, stb...
2. tranzakció alatti elemek
logisztikai kiszolgálás színvonal
3. tranzakció utáni elemek
befejeződik a folyamat... no de milyen gyorsan reagálnak a javítási igényre, miegyéb....
Logisztiaki kiszolgálási színvonal hagyományos mutatói - technikai minőség
- termék rendelkezésre állása
megrendelés: ebből ennyit, abból annyit kérek...
--> ennek hány százalékát szállítottuk le aspecifikációnak megfelelően?
havi tervezési periódusban beérkzetett mgrendelésekből mennnyit nem tudtunk kisolgálni
- készlethiányos állapot gyakorisága
hény százalékát nem tudtuk kiszolgálni?
- rendelési tételnagység
lehet 10 darabot rendelni?
- szállítási határidő hossza
- szállítási határidő megbízhatósága
- rugalmas reagálás
- sérülések száma
szolgáktatásminőség specislitása
solgáltatás --> nem megfogható javajk ==>
- nem készletezhető
- akkor kell előállítrani, amikor a vevő igényloi
- összecsúszik az előállítás és az elfogyasztás folyamata
technikai és funkcionális minőség dimenziói
technikai: mit kapok?
funkcionális: hogyan kapom?
logisztikai kiszolgálási színvonal funkcionális minőséégének mutatói
- kapcoslattartó,
„front emberek" (pl. fuvarozó, logisztikai ügyfélszolgálati emnedzser) "minősége” pl.: nyelvismeret, udvariasság
kapcsolattartó elemek problémakezelésének minősége
személyes kapcsolatok minősége
Értékteremtő folyamatok költségei
- termelési költség
- logisztikai szolgáltatás költsége:
átfogóan létreohzott termék (és/vagy) szolgáltatás) vevőhöz tötzénő eljuttatásának költségei
- rendelésfelvétel köültsége
- raktározási kötlség
- szállítási költség
- készlettartáso költség
Hiányköltség: az adot vevői igény kielégítéségez szükséges termék, szolgáltatás hiányűából fakadó elmataradt haszonnal ragadhatunk meg
Logisztika költségeinek jellemzői
étváltások (trade off) az egyxes költségek között
pl. szállítási mód változtsatása, gazdaságis rendelési tételnagység, raktárstruktúra alakítása
teljes költség kocepciója
vasút térvesztése
- háztól házig szállítás kellemes
- tranzakciós ktg.-ei magasak, bár a kilométerár alacsonyabb
vasút --> közút:
biztonsági készlet csökken, szállítási egységktg. nő
Logisztikai ktg-ek
Davis Database
iparáganként külöböző
„Gyorsan mozgó árukészlet”>FMCG: árbev %
- szállítás ktg: 4.43 %
raktározási ktg: 1.52%
rendelésfeldolg, adminisztációs ktg.: 0.93%
készletezés 1.92%
Teljesítményelvársások meghatározása
befolyásoló tényzeők
1. milyen teljesítményelem lezs fintos?
képesítő kritériumok
- rendeléseknyerési kritériumok
2. milyne szintre vonatkozik az elvérés?
- iparáég versenyhelyzete
- stratégia (piaci életciklus) - szegmentálás
ha egyedi a termék, akkor az időalapú elelm fontos...
tömegtermék ==> rendelkezésre állsá
==> tömegterméket árusítok, ergó ez lezs nekem a fontos
bevezetés alatt álló termék ==> rendelkezésre állás a kritikus kritárium
növekedés: megismerjük a vevőkört ==> lehet differenciálni.. milyen veveőcsoportoknak milyneke az elvásárai?
Folymatmutatók
kihasználtság
mutató:
input(tény)/input(norma)
pl.: munkaóra-felhasználás/tervezeett munkaóra
termelékenység: output(tény)/input(tény)
teljesített szállítás (tonna-km)/szállítási ktgek
hatlényság: output(tény)/output(norma)