Stratégiai szövetségek
1. Stratégia megvalósításának módja…
2. Növekedési módszer mátrix
3. Vállalati hálók (üzleti hálózatok)
4. Hálózatképződést kiváltó okok
5. Alapvető hálózatszerveződési formák
6. A stratégiai szövetség
6.1. A stratégiai szövetségek alapvető céljai
6.2. A stratgéiai szövetségek irányai, lehetséges partnerek
6.2.1. Horizontális szövetségek:
6.2.2. Vertikális szövetségek
6.2.3. Diagonális szövetségek
7. Versenytársak közötti, horizontális szövetség konfigurációja
8. Munkamegosztés a horizontális stratégiai szövetségben
9. A versenytásak közötti szövetségek típusjellemzői
9.1. Additív szövetség
9.2. Versenyt emgőrző szövetség
9.3. Komplementer szövetség
10. Szektorközi (diagonális) szövetségek létrejöttét meghatározó főbb tényezők
1. Stratégia megvalósításának módja…
2. Növekedési módszer mátrix
3. Vállalati hálók (üzleti hálózatok)
4. Hálózatképződést kiváltó okok
5. Alapvető hálózatszerveződési formák
6. A stratégiai szövetség
6.1. A stratégiai szövetségek alapvető céljai
6.2. A stratgéiai szövetségek irányai, lehetséges partnerek
6.2.1. Horizontális szövetségek:
6.2.2. Vertikális szövetségek
6.2.3. Diagonális szövetségek
7. Versenytársak közötti, horizontális szövetség konfigurációja
8. Munkamegosztés a horizontális stratégiai szövetségben
9. A versenytásak közötti szövetségek típusjellemzői
9.1. Additív szövetség
9.2. Versenyt emgőrző szövetség
9.3. Komplementer szövetség
10. Szektorközi (diagonális) szövetségek létrejöttét meghatározó főbb tényezők
….mint a vállalati strat. megvalósítási módja
…. mint vállalatok közötti kapcoslat egyfajta manifesztációja
Stratégia megvalósításának módja…
Milyen vesrsenyelőny?
Porter-féle generikus stratégiák:
költsgvezető
megkülönböztető
összepontosító
Milyen irányban?
Ansoff-féle mátrix
Piaci behatolás stratégiája: meglévő termékkel meglévő piacon próbálunk részesedést növelni
Termékfejlesztés: új termék mgelévő piacon
Piacfejlesztés: új piacon a meglévő termékekkel
Diverzifikáció: új termékkel jelenek meg új piacon
Hogyan?
belső fejlesztés
külső fejlesztés: külső befektetések, erőforrások
közös fejlesztés (közös vállalat) - joined venture
stratégiai szövetség
felvásárlás
fúzió
Növekedési módszer mátrix
belső/kkülső fejlesztés
beruházás saját országban/más roszrágban
belső/saját: saját váéllalaton belüli gejleszzés
külső/saját: egyesülés, felvásárlás, közös vállalat, strat. szövetség, franchise
belső/más ország: exportálás, saját iroda külfüldön, gyártás más országban, multinacionális vagy globális tevékenység
külső/más ország: egyesülés, felvásárlás, közös vállalat, stratégiai szövetség, franchisem kulcsrakés beruházás, licenszeladás
Vállalati hálók (üzleti hálózatok)
- vállalati háló
- az egyes hálózati elemek (üzelti szervezetek, gazdasági egységek) tartós együttélése és kooperációja, a network-láncsszamek hosszabb távú elkötelezettségével, felelősségével és közös értékrendjével, továbbá kolcsonos áthatásával és szöntelen interakciójával
ma már inkább a vállalati háló a gazdasági litoszféra egységnyi eleme
Hálózatképződést kiváltó okok
a profit, mint mögötts, végső mozgató rugó
bizonytalanság kerülése, kocskázatcsökkentés
rugalmasság és gyorsaság kiaknázása kooperáció útján
hozzáférés erőfrrásokhoz (eszközök, kapacitások, infók) a tevékenységi inte
megtakarítások a különféle (termelési, szállítási, stb.) költségekkel
Alapvető hálózatszerveződési formák
Efységes vállalat A1 ⇒ piaci elemei A2:
⇒
„kvázi piac”, belső hálózat
az egyvállalat leánokat létesít, felvásárol, a divíziókat jogi személyiséggel ruházza fel
Szabad piac B1 ⇒ kvázi hierarchia
elkezdenek csoportokba szerveződni… külső hálózatként
a strat szövetségben lévő vállalatok visszavesznek az autonómiájukból, hogy eredméynesebbek legyenek
A stratégiai szövetség
stratégiai szövetség:
a felek szervezeti-jogi és stratégiai önállóságát megőrző
hosszabb távra szóló (1+ év)
kölcsönösen előnyös együttműködés, amelynek keretében megvalósul
a szövetség rendelkezésére bocsátott anyagi/szellemi erőforrások révén
parrtnerek bizonyos fokú tevékenységi integrációja
meghatározott üzletági vagy funkcionális területeken
A stratégiai szövetségek alapvető céljai
nagyságrendi emgtakarítások: pl. közös fejlesztésű motor autógyárátsnál
műszaki-technológiai/menedzsment
ismeretek szerzése, kiegészítése, kombinálása,
időtényező-előnyök kihazsnálása: közös K+F
piacok meghódítása, versenyelőny: Toyota szeretne pozíciókat az USA-ban, ehhez lepaktál a GM-mel: olajválság miatt igény volt a kisfogyasztású autókra…. ⇒ közös vállalat… Toyota gyárt, GM adja az értékesítési hálózatot, és a nevet
politikai/jogi akadályok leküzdése: EK-n belül a japán kocsikra kvóták voltak… ⇒ Rover céggel szövetség: közös vállalat Angliában, Honda fejlesztése nyomán új gépkocsi gyártása, mivel Angliában gyártották, EK-terméknek számított…
A stratgéiai szövetségek irányai, lehetséges partnerek
3 irány: horizontális, vertikális, diagonális:
Horizontális szövetségek:
azonos iparágban tevékenykedő vállalatok működnek együtt…
pl. versenytársak közti együttműködés…,
fejlettebb ország vállalata egy fejletlenebb országban szeretné a termékét forgalmazni, ehhez helyi partner segítségét vezsi igénybe
pl.: Renault mexikói kamiongyártóval szövetkezik: a közös vállaatban szerelték össze, a mexikói cég értékesített
⇒ együttműködhetnek egyenrangú partnerek, vagy nem: az utóbbi esetben a domináns cég lokális aprtnert kér…
Vertikális szövetségek
lehet pl. beszállító-összeszerelő között, illetve végtermékgyártó és dealerek között…
→ beszállítói együttmáködések: a domináns cég az összeszerelő üzem, a beszállító szimbiotikus kapcoslatban van…
Diagonális szövetségek
olyan vállalatok működnek együtt, melyke nem versenytársak, és nincs is beszállítói-felhasználói viszony köztük: két különböző iparágban működnek
Versenytársak közötti, horizontális szövetség konfigurációja
versenytársak működnek együtt…
ezek képezik leginkább az érdeklődés tárgyát, ezt tárgyalja legrészletesebben a szakirodalom…
egyik tipizálási kísérlet: (francia kutatók műve…)
addditív szövetségek
versenymegőrző szövetségek
komplementer szövetségek
rendelkezésre bocsátott eszközök típusai
k+f potenciűál
értékesítési potenciál
termelési eszközök
szövetségesek által rendelkezésre bocsátott eszközök:
azonos jelelgű rendelkezésre bocsátott eszközök (pl. mindegyik fél k+f potenciált…)
az ezsközökkel…:
- a parenerek közös terméket állítanak elő →
additív szövetség
- a partnerek termékeikhez állítanak elő közös részegységeket (vagy saját terékeiket közösen forgalmazzák) →
verseny megőrző szövetség
pl.: közös motor gyártása a különböző gépkocsikba
különböző jellegű rendelkezésre bocsátott eszközök
→
komplementer szövetség
Matra-Renault közös fejlesztés, a Matra fejleszt, a Renault gyárt…
Munkamegosztés a horizontális stratégiai szövetségben
megosztott feladatvágzés
együttes feladatvágzés
párhuzamos feladatvágzés
megosztott és együttes feladatvégzés:
Airbus program:
Aerospatiale
British Aerrospace
Dasa (német)
Casa
GIE-Airbus Industrie
cél: a Boeing versenytársa
lényegében additív fejlesztés
a repülő különböző részeit fejlesztik
összeszerelés az Aérospatiale -nál, Toulouseban
a marketinget a GIE-Airbus közös vállalatra bízzák
a program keretében nincs párhuzamos munkavégzés: egy helyen folyik az összeszerelés….
előtte: Concorde együttműködés:
ott párhuzamosan folyt az összeszerelés Angliában és Franciaországban:
a nemzeti büszkeség miatt egy ilyen emghatározott műveletsort nem végezhetett csak az egyik
A versenytásak közötti szövetségek típusjellemzői
Additív szövetség
indíték az együttműködésre:
a feladat nagyságrendje álal diktált összefogás szükségessége
piaci versenyre gyakorolt hatás:
a közös termékre nincs versengés
ellemző iparágak:
repülőgyártás, hadiipar, gépkocsi
például:
Aurbus, Concorde, repülőgépmotorok, helikopterek… VW-Ford, Exxon-Shell
Versenyt emgőrző szövetség
indíték:
gazdaságos termelés követelménye: optimális sorozatnagyságok
piaci versenyre gyakorolt hatás:
verseny fennmarad a végtermékek tekintetében
jellemző iparágak:
autógyáráts, informatika
Például:
IBM-Toshiba-Siemens
Peugeot-Renault-Volvo (V6 motor)
Komplementer szövetség
indíték:
oartner kiegészítő jellegő eszközeinek (ismereteinek) felhasználása, igénybevétele
piaci versenyre gyakorolt hatás:
a termék/szolgáltatás nem támaszt a pratnernek közvetlen konkurenciát
jellemző iparágak:
távközlés, autógyártás, légközlekedés
Példák:
Matra-Renault (Espace)
klasszikus alvállalkozói-beszállítói kapcoslatrendszer (mass production)
⇒ egyre inkább bizalmi jellegű, egyre egyenrangúbb kapcsolat (mass production)
⇒ jól időzített termelési kkooperáció (lean production)
hosszútávra választott bezsállítók
⇒ vertikális partnerség konszenzus alapján (lean production)
közös célok, kölcsönös bizalom és előnyök
Szektorközi (diagonális) szövetségek létrejöttét meghatározó főbb tényezők
- új tevéjenységek kialakítása, új fogyasztói igények teremtése
például: American Airlines—Francia Vsasutak:
új helyfoglalási rendszer, a légiforgalomban már kifejlesztett rendszerben
⇒ közös vállalat:
Socrates
több vasúttársaságnak tudta értékesíteni
új formátumok szabványok elfogadtatása:
Blu-Ray(Sony) vs HD-DVD(Toshiba)
Daimler-Benz + Swatch ⇒ Smart:
- diverzifikációs vállalati törekvések, fókuszáló stratégiai célok, közösen vallott cégműködési értékek
Daewoo — GM:
a Daewoo eddig nem gyártott személygépkocsit… ⇒ szövetség,
a GM viszont Ázsiai piacokat szeretett volna
Daewoo egy idő után kiugrott a szövetségből…
Közös értéékek: McDonald's, Walt Disney, Coca Cola:
a család mint közös érték → szabadidőparkok
- tevékenységi területek, ágazatok összefonódása, iparági szerkezet átalakítása
távközlés, informatika, szórakoztatóipar közeledése
félvezetőgyártók-szoftverfejlesztők együttműködése
→ Intel-Microsoft együttműködés:
⇒ munkaállomások, szerverek
piaci dominancia ellen szerveződő:
Microsoft paici dominanciája ellen ⇒ Liberty Alliance:
Microsoft dominanciájának ellensúlyozása?