Egy szervezeti kultúraváltás lépései és módszertana (a szervezetfejlesztés, mint szakma)
1. Alapfeltevések szervezetfejlesztési és kultúraváltási folyamatoknál
2. A jövőnk alakítása — a szervezetfejlesztési projekt folyamata
2.1. Szervezeti diagnózis
2.1.1. A szervezeti diagnózis főbb tanulságai
2.2. Jövőkép építés
2.3. Indító nagycsoportos műhelymunka (160 fő)
2.4. Jövőkép lebontó, és működésfejlesztő
2.5. Tréningek a menedzserek és a kulcsemberek számára
1. Alapfeltevések szervezetfejlesztési és kultúraváltási folyamatoknál
2. A jövőnk alakítása — a szervezetfejlesztési projekt folyamata
2.1. Szervezeti diagnózis
2.1.1. A szervezeti diagnózis főbb tanulságai
2.2. Jövőkép építés
2.3. Indító nagycsoportos műhelymunka (160 fő)
2.4. Jövőkép lebontó, és működésfejlesztő
2.5. Tréningek a menedzserek és a kulcsemberek számára
by: dr. Lövey Imre
2008. 04. 24.
szervezeti kultúraváltás, szerveezti fejlesztés
Szervezetfejlesztés/Kultúraváltás:
alapfeltevései
céljai
folyamata
diagnózis, jöfőkép építés és lebontás, tréningek, keresztfunkcionális workshopok, jövőkép visszamérés…
Alapfeltevések szervezetfejlesztési és kultúraváltási folyamatoknál
a szerveezet termeljen profito
a servezet struktúrája,dinamikéja, munkatrársai a fő eszköz az üzleti teljesítményekhez, profithoz/vezsteséghez
a projekt ezt az eszközt élesíti a munkatársak/kultúra nézőpontjából, miközben összhangot teremt a szervezet tevékenysége, stratégiája, folyamatok átszervezése és egyéb rpojektek között
nincs változás abban aszervezetben, ahol az emberek nem változnak
a cég felvásárlások és egyesítése döntő többsége kudarcot vall, ha az emberi tényezőket, kultúrát nem tudják megfelelően kezelni.
pl. Compaq-HP egyeüslés: nagyon más akultúra…
A szervezetfejlesztési/kultúraváltási projekt fő céljai
kialakítani a jövőképet, hogy nem zetközi szintű szervezetté alakítsa a szervezeteet
lebontani a jövőképet a szerevezt szintjeire
kifejlezsteni a jövőképnek megfelelő eszköztárat…
A jövőnk alakítása — a szervezetfejlesztési projekt folyamata
a menedzser első körben azzal sem ért egyet, hogy mi a probléma:
mindneki más oldalról látja a céget… pénzügyes-arketinges, stb. oldalról, mindneki mást csinál, mást lát, objektíve szükséges mást látnia…
⇒
1. a helyzet feltárása: kidolgozott módszertannal tükör tartása a szerveezt elé…
→ itt a tükör, ilyennek látjátok magatokat, ezzel kezdjetek valmait…
beszéljétek át… mi működik, mi nem…
⇒
2. társasági jövőkép kialakítása:
milyennek szeretnénk látni a céget mondjuk 3 év málva? részletesen…
általában a felsővezetés alakítja ki…
3. megosztjuk ezt a szerevezettel
…nagycosporto workshop keretében. itt az
emberek még módosíthatnak rajta…
sok cégnek van stratégiája, jövőképe… de rá van bélyegzője, hogy BIZALMAS
no úgy elég nehéz végrehajtani…
→ az emberek felnőtktént kezelése alapérték, ezért a felsővezetés kialakítja a jövőképet, az emberke meg csoportban dolgozva hozzáadnak-elvesznek belőle…
⇒ így a jövőkép a szervezet által legitimált lesz, lehet vele mit kezdeni
4a. új szerveztei kultúra…
plsz k
5a. kulcsemberek mit változzanak…
4b mi ebből a mi dolgunk?
mindjuk a jövőképnek mely része ad feladatot a marketingnek?
5b: személyekre lebontás…
üzenet: fontosak vagyunk, akarjuk, hogy értsétek…
a tény, hogy erre egy napot szánnak, kérdést tehetnek fel a vezetőnek, választ is kaphatnak talán… már jelent valamit
4c keresztfunkcionális workshopok:
a szerveeztek életében az egyik legnagyobb probléma a divízióegoizmus…
(ingroup-outgroup… mindenki úgy működik, hogy
„van az én csoportom, meg a másik csoport”)
⇒ belső együttműködés letrehozása a lényeg…
⇒ közös munka létrehozása lényeges… beszéljenek egymással, talán kiderül, hogy amásik nem is olyan hülye tulajdonképpen, csak nkei is vannak ahtáridejei…
⇒ ez a hétköznapokba visszatérve aztán lehet hasznos…
ok.: macedón telefontársaság: a beszerléstől a vonalkapásig sok az idő… ⇒ ezt a két-három hetet rövidítsék két-három napra…
⇒ a teljes folyamatot térképezték fel a probléma után kutatva…
⇒ kinek mi az érdekeltsége, célja…
→ 3napos workshop: addig nem megyünk haza, míg nincs megoldás…
… a dolognak lett 1M € árbevétele…
MOL: 250000 tonna készlet van valahol… mindenki másra mutogat… ⇒ merre lehet?
→ workshop: kik az érintettek? beszélnek egymással… paradigmaváltás, új ötletek…
végül valahonnan meglett, hogy hol is van az a 20Mrd forintnyi olaj…
5c felsővezetői wirkhop után van egy
6. követő nagycosport:
az egész szervezetet reprezentálja…
visszamérték a jövéképhez képest: menniy volt a változás? mit kell még tenni, hogy jobban konvergáljunk a jövőképhez?
Szervezeti diagnózis
- Szervezeti diagnózis
- a felsővezetés és a szélesebb szervezet ki kell, hogy ejlesszen egy közös megértést a szervezet jelenlegi helyzetéről, fő erősségeiről és gyengeségeitől. Ez az egyik legfontosabb megalapozása a szervezeti fejlődéshez vezető összejangolt lépéseknek, kiinduló mérföldköve a változási folyamatnak.
A szervezeti diagnózis főbb tanulságai
≈90 oldalból 4 oldal a lényge
Magyar Telekom: a privatizáció elsp éveiben nem történtek meg azok a változások, melyeket az emberek vártak. pedig naygon várták…
nem jöttek kész emgoldások
hosszú várakozási idő a változások előtt
irreális elképzelések a piacgazdaságról
mindenki várta, hogy jön a nyugati a tökéletesen működő Kánaánból a nagy kocsijukkal, és megmondják a tutit, ők biztos tudják…
ebből lett a nagy pofáraesés…
ami a magyaroknak a fejlett nyugati volt, az volt a macedón telefontársaságnak a magyar…
jelentős volt a politikai jelenlét:
a miniszterelnök volt, hogy személyesen járt közbe a főportás ügyében…
valahogy volt egy olyan, hogy szakszervezeti beleegyezés nélkül nem lehet valakit elmozdítani… ez kellemetlen volt: volt, aki egész nap újságot olvasott, a vezetők kiskirályok voltak, stb…
profeccionális, üzleti szemléletű, racionális, távolságtartó…. ezt mondták a macedónok a magyarokról…
milyen helyesek ezek amagyarok, barátságosak… de nem kezdeményeznek, nem eredményorientáltak… stb…
Jövőkép építés
- jövőkép építés
- összefpogással kialakítani a vágypott vállalati jövőképet, meghatároozni az új szervezet legfontosabb jellemzőit, melyek boztosítani tudják a jövőkép elérését. A folyamaat a felsővezetői csoporttal indul, és tematikájának része a csapatépítés is, a kulcsszereplők számára
„kényelmesen üljön le, engedje elmagát, képzelje el, hoyg eltelt három év, büszkék vagytok az egyetemre… jól lehet tanulni, jó oktatók, jó tanulók”
⇒ álmodozzink egy picit… a jobb a kreatív, a bal a racionális…
mit látunk? mit cisnálunk?
⇒ nem csak kiszámoljuk excellel, hanem van valami kép, amihez kötődünk…
⇒ összefésülés…
jelenlegi helyzet, diagnózis összefésülése… és akokr ugyanezt a jövőképről… ennek nagy hatása van…
ha jól sikerül közösen elképzelni, miylen céget képzeéünk el, és összefésülni a gondolatainkat, az nagy előrelépés…
egészséges szervezet modell… örömteli szervezet c könyvből…
vavői szükségeleteket kielégíti
minimális entrópia
befektetői szükségletek
munkatársi szükségletek…
mind ki van elégítve…
hogy illeszkedik a környezetbe?
Indító nagycsoportos műhelymunka (160 fő)
a jövőképen lehet még változtatgatni…
a felsővezetés először félt: mi lesz, ha az a jövőkép, hogy legyne háromszoros fieztésemelés? ne legyen főnök? vagy hogy en törétnjen semmi?
viszont ha az mebereket felnőőttként kezelik, felnőttként viselkednek → jelemzően jobb let a kép…
javaslatok beépítése…
együttműködés fejlesztése… először kevert csoport volt, aztán mindenki átül a divíziójába…
⇒ néhány kulcsterület üzenteeket küld egymásnak:
mi az, amit értékelünk a munkátokban, mit csináljatok másként, mert az nekem jó lenne…
mindez flipcharton prezentálva…
„jé, ezek pozitívan is tudnak rólunk gondolkodni?”
Jövőkép lebontó, és működésfejlesztő
Tréningek a menedzserek és a kulcsemberek számára
témái: onismeret, visszacsatolás, komunikáció, konfliktuskezelés, együttműködés—verseny, empowerment, delegálás, mattering, célmeghatározás, értékhozzáadás, eredményorientáció, ezetői készség…
munkatársak körében nagy érdeklődés…
nagykabátban ülünk körbe, a felső és a középvezetőkkel, és akkor „rajzolj magadról valami szépet”
aztán egy év múlva jövőképvisszamérés:
most holtartunk 10fokú skálán ebből a szempontból?
„nem toleráljuk az alulteljesítést” 1-től 10ig…
no hol tartunk?
pár óra múlva a diagramok, hol tartunk…
„papírboltba kellett mennünk, mert nekik megszorítások miattt nemvolt papírjuk”
ehhez képest jól siekrült: minden tekintetben pozitív elmozdulás…
maguk mérték fel korábbanis, később is, és látszott az elmozdulás…
„Shaping our future”
… van piaca még a dolognak… → elismert a dolog, Magyarországon is nő az igény…: coaching…
van, aki hajlandó már most millókat fizetni ilyemiért…
diagnózis néhány hét…
workshop megtervezése változó… van egy ekkora eszköztár, abból picit használ az ember…
pszichó, szociálpszichó, csoport- és szervezetdinamika… rendszerszemlélet… készségegyüttes, pl. kommunikáció… antiprekoncepciós filtering kompetencia
az ideális munka a zöldmezős beruházás… amikor még kukoricaföld van a gyár helyén…
ha minden jól megy, de látják, hogy változni kéne, akkor nehéz: előbb problématudatot kell létrehozni