Üzleti hálózat
1. Mi a hálózat?
2. Üzleti hálózat: régi példa, mai tanulságok
1. Mi a hálózat?
2. Üzleti hálózat: régi példa, mai tanulságok
prezik időpontja
11 csoport van, két óra…
jövő hét: első öt csoport prezentál…
nem több, mint 10 perc… → max 10 slide…
1-2 percet túl lehet lépni… 10 perc első figyelmeztetés… 12.-ben mikrofon kikapcs ☺
fő vizsga: jan. 7. 14:00
lesz egy decemberben… meg egy utsó alkalom… csak akkor már jó nehéz kérdések lesznek… höhö.
(én 2. csoport…)
Mi a hálózat?
az üzletit ugye már nyilván értjük… node wtf a hálózat⁈
csomópontok… kapcsolatok…
az aktorok-szereplük-csomópontok nem önállóan léteznek, kapcsolatokat alakítanak ki másokkal.
- hálózat
- kapcsolódások rendszere
szereplők (csomópontok)
kapcoslatok (huzalok)
állapot (konstelláció)
tér
pozíciók
üres helyek (lyukak)
szereplők… kapcsolatok…
a kapcsolatok időben zajlanak… változnnak…
a háózat meg trben létezik… lehet, hogy sok gely van még új belépőknek, lehet, hogy kevés
pozíció: hány kapcsolódási pontja van vaakinek… minél több, annál erősebb pozíciója van az adott hálózaton belül
hálózat, mint rendszer…
nyílt, vagy zárt… a zártnak vannak határai… könnyű felfogni…
jellegzetességek:
bonyolult
nyitott
dinamikus
nincs központja (mivel nyílt…)
sűrűsödési helyek (középpont helyett)
központi pozíciók
periferiális pozíciók…
piac := szereplők kapcsolatrendszere…
dinamikus? az…
időben létezik? ja…
főldrajzilag korlátos? van lehetőség be-/kilépésre…?
nomeg
erőforrások — a mobilizálható erőforrások mennyisége a meghatározó… nem feltétlenül a teljes mennyiségük…
fizikai, tudás, pénz, infó…
erőforrásfüggőségi elmélet
digraph Uzleti_halozat {
"értékesítési központ" -> "beszerzési központ" [label="közvetlen kapcsolat \n + \n közvetett kapcsolatok"];
"befolyásolók" -> "értékesítési központ";
"befolyásolók2" -> "beszerzési központ";
"befolyásolók3" -> "értékesítési központ";
"befolyásolók3" -> "beszerzési központ"
}
- üzleti hálózat
- egymással összefüggő üzleti kapcolatok rendszere
at összefüggőség azt jelenti, hogy a hálózatban az egyik üzlei kapcsolat léte segíti vagy akadályozza egy másik, hálózaton belüli kapcsolat működését vagy fejlődését…
Üzleti hálózat: régi példa, mai tanulságok
Medllin-i metró, történet a 70-es évekből…
Kolumbbia
— sok kokaint termelnek ott
— tulajdonképpen csak azt termelnek ott…
1977 Bogota: metró tender…
→ a francia kirendeltség szólt… → kiment pár mérnök körbenézni… 78…
még a tender előtt… aki előre nem tudja, miről szól a tender, rendszerint nem tud rá válaszolni…
ha mégis indul, akkor a helyet megismerni, vagy az árviszonyokat megzavarbi…
felismerték, hogy tökdrága lenne a metró…
ellenben tömegközlekedés kb. nem volt, cserébe mindig volt dugó…
valamikor volt HÉV, de egy földrengés tönkretette…
végülis jó lenne a felszíni kötöttpályás is… helyi cégek bevonása, stb…
1979 Sofrerail: ingyenes megvalósíthatósági tanulmány…
→ megtervezték, hogy lehet megoldani aproblémát Medellinben és Antioquia megyében…
megtartották a keskeny pályát,
nomeg össze kell hangolni a buszok meg ametrók menetrendjét…
elindul a Medellin Metró Projekt… a költségvetés még a helyi költségvetésből is kijöhet…
1980 Zártkörű nemzetközi tender…
a franciák meg is nyerték… elvégre ők találták ki a projektet…
Közlekedési Minisztérium beleszólt… megsértődött, hogy nem vették figyelembe…
ezért blokkolta…
82-べen elnökválasztás… → az adminisztráció lecserélése… → még azelőtt nyélbe kellene ütni…
1982 Betacourt elnök… Medellini… Madridban volt nagykövet…
1ö92 április 1.: a Medellini Metró Projekt központ kormányberházássá vált…
franciák: valszeg ez a legjobb helyzet…
viszont: spanyol cég megkerste a franciákat együttműködési ajánlattal…
a franciák ezt nemigen értették… nem volt helyük az üzlezben úgy gondolták…
és nem is volt szerintók tisztességes…
⇒
A Közlekedési Minisztérium felkért egy angol tanácsadó céget…
az angol profi nem ismerte a helyi viszonyokat…. és aszonta hogy széles nyomtávval olcsóbb a szerelvények miatt…
⇒
1983 ój nemzetközi tender: 20 metrószerevény, infrastruktóra…
11 érvényes ajánlat…
2 ajánlat versegett:
műszakilag ugyanolyan jó a tender, mint a francia… fej-fej mellett
a spanyolok összeálltak egy kis, Siemens nevű céggel…
⇒
„Olyan jók, hogy nem tudok dönteni…”
független: ثanácsadó: egy-két súlyt megváltoztatott a svájci Electrowatt…
⇒
a spanyolok győztek…
persze az cska véletlen volt, hogy aspanyol Electroeatt egyik tulajdonosa a Siemens leányvállalata…
1985: Kolumbia nem tud kormánygarit adni…
1986: árrevízió… van fedezet…
a spanyolokat megveszik a franciák…
leszállítják veszteségesen…
a spanyolok ugye ismerték az elnöki kapcsolatokat… miután a franciák nemet mondtak, pozíciójuk erősebbé járt…
franciák hibái:
elhitték, hogy helyi lobbivla az üzlet megvalósítható… ha bevonják a Közlekedési Minisztériumot, az nem hiúsítja meg…
másrészt a spanyol megkeresésre senki nem gondolt arra, hogy ha valaki nagykövet volt Madridban, az a helyi ipart tökjól ismeri…
ha akkor lemondanak egy
pici részükről, az üzlet megmarad…