folyt.: vállalati funkciók tárgyalása
Az innováció
Tartalom:
1. Gondolatmenet
2. Innováció
3. Innováció természete
4. az Újdonság létrejötte
5. A fogyasztói igények teljessége kielégíthetetlen
6. Az üzelti világ minél több fogyasztói igáényt akar kielégíteni
7. Joseph Schumpeter
8. Innováció a vállalkozás számára
9. Innov a fogyaszó számára
10. Az Innováció típusai
11. A technika és az üzlet kapcsolata
12. Javaslatok az kormányzatok számára az innov. ösztönzésére
13. Innovációs lánc
14. Kutatás-fejlesztés
15. Sikeres vállalati innováció feltételei
↑
Gondolatmenet
- DEF
- innovációs stratégia
- állam szerepe az innnovációban
- az innováció folyamata és tényezői
↑
Innováció
fogyasztói igények új, magasabb szintű kielégítése
PL:Salgótarjánban minden évben rendeznek magasugró gálát, St. nem világáváros, de ott van egy negyon jó edző, aki ezt megszervezi, és ő találkozott egy nagyon fontos problémával: a magasugró léc belóg középen, de az új technikák igánybe veszik a teljes lécet... És ezen kívül törnek... Az edző meg kitalált egy lécet, ami nem hajlik és nehezen törik... Világmárkát csinált belőle. BKV is megkereste: jó lenne trolibuszáramszedőnek
megvalósításához képességek kellenek, tudni kell, mik az igények, s olyan tulajdonságai kellenek hogy legyenek, hogy a fogyasztó számára értéke legyen... minél inkább tartóssá tehető az előny, annál nagyobb az innováció eredménye.
innováció az, amit a fogyasztó annak értékel: pl.: Cash&Carry: csekélyebb szolgáltatás., de olcxsóbb
↑
Innováció természete
- újdonság
- fogyasztó-orientált: legyen megragadható a fogyasztó számára, és épüljön be a fogyasztói környezetbe... pl:
Videótelefon: régóta van, de nem terjedt el... Ma már... "Zénó vagyok"
- bizonytalanság: nem minden kezdeményezés jön be, és ahol nem, ott komoly ráfordítások vesznek kárba
↑
az Újdonság létrejötte
stratégiailag is és folyamat szerint is két útja van:
1. folyamatos fejlesztés: cég elhatározza, hogy csinál egy új ajtót, és azt folyamatosan fejleszti, struktúrált koncepciója van... gyógyszeripar: kb. 100000 oldalas doksi, hogy engedélyezni lehessen...
2. ugrásszerű: többé-kevésbé váratlan fejlemény hatására, vkinek leesik a tantusz és kiderül, hogy használható.. pl.: Rolls Royce repülőgépmotor: eddig kerámiaformában öntötték ki az acélt... rájöttek utána, hogy ha abban öntik ki, akkor az hőállóbb az acélnál... tehát kicserélték a motor pár részét kerámiára...
vagy: pennicilin: hazamentek húsvéti szünetre, és addig a penész megölte a bacikat...
általában a kettő kombinációja..
Székelybácsi: "fogpiszkáló, ha el nem rontom!" - kiindulunk valamiből, aztán kisebb lesz a várt eredmény:D
↑
A fogyasztói igények teljessége kielégíthetetlen
a fogyasztó mindig többet akar, mint ami van... mindig új igények keletkeznek a régiek hátán vagy azok elhagyásával..
de az erőforrások végesek, így mindenki minden igényét nem lehet kielégíteni
Vannak:
- látens igények: egyszercsak rájövünk, hogy van... aránytalanul távolinak tűnt... burkolt igény, nem jelenik
meg a piacon
- felszínre kerülő igények: a látensből alakulnak ki, így ez állandóan bővül
McDonalds sokáig nem kapott műk. engfedélyt Bp-n, cisnáltak helyete magyar gyorsétermet, kalbásszal... az nem jött be, a Meki viszont igen
vagy: látens igény: videó: meg kéne nézni, hogy két egy időben futó műsort lehessen nézni...
aztán: dvd: ugyanazt a fogy. igényt magasabb szinten elégíti ki
↑
Az üzelti világ minél több fogyasztói igáényt akar kielégíteni
⇒ az innováció szükséges...
de ezzel nem vagyok egyedül, hogy minél több fogy. igényt akaork kielégítani ⇒ az innov a túlélés feltétele
Kornai, 1970: a szoc. gazdaságok immanens hátránya, hogy nem ösztönöz az innovációra, így hosszú távon nem versenyképes
adott:
- vállalat küldetése és stratégiája
- fogyasztói szükségletek
váll. működése: ezek összekapcsolása.
hogy ez a küldetés és stratégia megvalósuljon, kell az innováció
innováció ⇒ vállalati siker és fogyasztói elégedettség
↑
Joseph Schumpeter
1883-1950
ő vezette be az innováció fogalmát a közgazdaságtanba..
elmélete egy vállalkozáselmélet;
vállalkozó az, kai észreveszi a lehetőségeket, kreativitás a fő jellemzője..
megbontja a gazdaság egyensúlyát új ötleteivel, elkezd az mozogni és magasabb szinten jelenik meg
"konstruktív rombolás": régi szekrezetek lerombolása útján hoz létre újat, de konstruktív, mert pozitív a végkifejlet
↑
Innováció a vállalkozás számára
- új termék: Tesconak az az új termélk, amit addig még nem forgalmazott... de ő is bevezethet új terméket a piacra
- új technológia: más rakodási, csomagolási megoldás
- szervezeti megoldás: bevezetjük az éjaszakai nyitvatartást
↑
Innov a fogyaszó számára
- termék új tulajdonságai: kitaláltak autót, ami figyelmeztet, ha egyik kereke laposabb, hogy "lapos a termék"
nem érdekli, milyen műszaki megoldás, az érdekli, hogy meg tudja-e fizetni
- jobb szolgáltatás: ha elmegyünk egy Sparba, ott egyre több a háziasszonybarát termék: megpucolt zöldés pl.
- rövidebb határidő: pl.: Meki... de már nem érdemes 2 percről 1 perc negyvenre levinni, mert az már nem érdekli a fogyasztót
- alacsonyabb ár:
mi van, ha ezt a kettőt kombináljuk..
legyenek már csendbe'! kombinálni akaork
Új megoldások típusai
újdonságérték a vűállalatnak / a piac számára
alacsony/alacsony
új mobiltípus mindig: ettől a piac nem jön lázba, és a vállalat sem
magas/alacsony: üdvözöljük az új generációs 737es gépen „azannyát! pedig ugyanolyan kevés hely van benne!”
de lehet pl. jobb navigációs rendszere
vagy: lejárt szabadalmú gyógyszerek: a gyógyszergyárnak jó az... a fogyasztó legfeljebb mást szed
alacsony/magas:
új egy adott piacon, de már gyártják máshova: pl.: GPS: a magyar piacnak új, de máshova már gyártottak
magas/magas:
ez Az Igazi Nagy Innováció: pl.: gyógyászati elektronika (CT)
↑
Az Innováció típusai
[felismert igény: van/nincs] - [megoldás: van/nincs]
van - van: ez a fejlesztés tipikus esete, pl.: autótípusok.. ismerjük az igényt, megvan a megoldás is..
nincs - van: űrtermékek: megoldás van, mert lehet tubusból kajálni két hétig... de senki nem akar
van - nincs: pl.: AIDS és rákgyógyszerek
nincs - nincs: ezek az alapkutatások, ahol a tudomány kísérletezik, és nem tudják, hasznos-e... pl.: számelmélet:
mostanra lett nagyon fontos az elektronikus aláírásoknál... anélkül nem lehetne stabilan, biztonságosan használni
Piac vezette innováció: a piac támasztja az igényt: felismert igény van
Tech. vezette innováció: megoldás van
Alapkutatás/véletlen: nincs - nincs
↑
A technika és az üzlet kapcsolata
a technológia üzelti felhazsnálásának célja nem egyszerűen a műszaki kiválóság, hanem az üzleti siker
"Ha a Műegyetemen tartanék előadást, akkor ezt nem merném kiírni a diára"
pl: Concorde: a fogyasztó nem tudja és nem akarja megfizetni a sebességkülönbséget, bár műszakilag kiváló
a technológiai és az üzleti struktúrák együtt fejlődnek
az innováció megfelelő környezet nélkül bukásra van ítélve: ha nem tudom kivárnmi azt a pillanatot, amikor a
piac már el tudja fogadni azt az újdonásot, akkor az bukásra van ítélve...
innováció szerint besorolták az országokat:
vezető: Finnország, D, CH, Svédország
átlagos: nagyrészt
felzátkózó: P, H, LT, Lettország, CZ, GR, Cipruss, Málta
csökkenő: E + Kelet-EU maradéka
innováció sikerét elősegítő tényezők:
1. felsővezetés, magsan képzett alkalamzottak
2. szervezeti feltétel
3. állami segítség, együttműködés egyetemekkel... és mégis ezt fejleszti a Nemzeti Fejlesztési Terv
innov. akadályozó tényezők:
1. pénzügyi: adórendszer pl. (⇒ adórendszeren keresztül lehetne elősegíteni pl. az i.-t)
↑
Javaslatok az kormányzatok számára az innov. ösztönzésére
hajrá, Kriszta!
- nemzeti versenyképesség hordozója: Lisszaboni stratégia - tényleges helyzet
- közvetlen és közvetett támogatások: befektetés a jövőbe
- gazdpol. prioritássá kell tenni
aktualitás: Nemzeti Fejlesztési Terv
(EUnak prezentáljuk, de magunknak csináljuk... 6éves költségvetési periódus, és az alapján osztja az EU a pénzt)
6000 MRD Ft támogatásról van szó... Finnország így állt új pályára, az a kérdés, mi meg tudjuk-e csinálni
- a globális gazdaság lehetőségeinek kihasználása... pl.: Vietnam: kedvenc itala a pezsgőtabletta.. és az magyar innov.
↑
Innovációs lánc
ÖTLET→
kiindul a piaci igényből..
...K+F
...beruházás
...termelés
...értékesítés: vissza is tér a piacra
↓> MEGVALÓSÍTÁS
↑
Kutatás-fejlesztés
az innováció létrehozatalának a folyamata,
a fejlesztési ötletek magalapozása, új termék/tech/szerv. megoldás létrehoatalának, megvalósításának folyamata
↑
Sikeres vállalati innováció feltételei
- hatékony információs rendszer
- minőség a középpontban: az a lényeg a mai gazdaságban... pl.: mindig új Windowsverzió
- gyorsaság: a piac rendkívül időérzékeny, az innov. lánc dolgait párhuzamosan kell végrehajtani
- kooperáció: gykran úgy hajtható végre, hogy több váll. kooperál pl.
- externális hatások kezelése: pl.: melélkhatások vizsgálata
- kiszállás időben, ja nem működik
- felsővezetői elkötelezettség és vezetői készségek