Graphisoft esettanulmány

További jegyzetek itt!
Tartalom:
1. Graphisoft tevékenysége, stratégiája
2.




Graphisoft tevékenysége, stratégiája


Mo: műszaki tudományos kultúra...
...Diák: túrórudi: műszaki tudományos eredmény, és mégis tudtak belle kaszálni
...Asbóth Oszkár villlanykörtéi...
...Graphisoft!
1982-ben alapult ("kisrendszerváltás": első vállalkozói törvény)
vezető fizikusnak készült, de fizikustúltermelés
Nobel-díjas nem lesz → elment programozónak... lenézte
„tökjó haszont szerezni...”
geofizikai program (bauxitréteg 3dmodellezés) → kis gépre rakták, ki lehet vinni terepre → tökjó

„az az igaz üzletember, aki azt élvezi, ha valamit csinála, abból anyagilag is mérhető haszon lesz”
főnök nem örült, mert féltette az állását...
⇒ magántulajdonban az a jó, hogy ha enyém a cég, akkor akkor járok jobban, ha nálam jobbakat veszek fel: állást nem veszélyeztet, magántulajdont sem

"Graphisoft megmenti az építészetet"
Graphisoft: olyan céget akar, ami díjazza az elismerést, nemúgy, mint az exfőnök

szoftvermérnökökből is volt túltermelés (az állástalan fizikusokból lettek :D)

szoftverexport: állami cég felvette a szoftvermérnököt, és kölcsönözte a gaz burzsoá nyugatnak (1972)... bérmunkában eladják a szoftvermérnököket.... DE: vendégmunkás ott az ember → nem szeretik őket; nem volt jó kint élni

→ Graphisoft: ne kelljen kimenni külföldre, csináljuk itthon

Első stratégiai döntés:


sokára jutottak el odáig, hogy építészeknek tervezzenek programot
mértis építészeti programokat terveznek?
nem azt kell kiválasztani, amire a legnagyobb igény van, hanem olyant, amiben a legjobb lehet
3dmodellezéshez értettek...
1. 3dfelületmodellezés: kevesen akarnak olyant venni, és általában olyanoknak már van erre partnerük...
cél volt, hogy mindezt nyugaton adják el: világpiacon akartak győzni, mert az már nagyobb etwas, és ha ott győztek, az meg is marad... a szocialista tervgezadaság összeomolhat, tehát ha csak Magyarországon adják el, akkor ingatag a dicsőség...

2. 3d térmodellezés
kik modelleznek 3dben?
első megrendelés Mo-n: nagy az igény rája, és kevesen csinálták...
Paksi Atomerőműben kellett modellezni (elfér-e a csövek közt a berendezés?)... nagy presztízsű munka, nagy kockázatot vállaltak: megcsinálták megbízás nélkül, míg mások árajánlatot csináltak... és a készet kellett odaadni... fél évig dolgoztak, zaciba addig a csalűádi éxer.... kaptak 1,5milliót érte... kifizették önmagukat, kivásárolték a zaciból az ékszereket, a maradékot meg befektették nyugati marketingbe

Második stratégiai döntés: Kinek adjuk el?


első csalódás
kicsi HP asztali számítógépen csinálták... 2 mágnesszalagegység és 64 kiló memória.. ez még belefért a Kokom-listába
Bécsi magyarhelytartó: el lehet ezt adni?
ajánlja őket az ÖMV-nek: nagycég...
első stratégiai hiba
századába kerül a kisgépen... azért nem kellett nekik, mert akinek megmutatták, ő győzte meg a főnökeit arról, hogy a nagygépet vegyék meg... az állása múlt volna rajta...
2 olyan embert találtak a dologra, akinek állása múlt volna azon, ha kis gépeket is lehetne használni

első marketinglecke
hogy kell az terméknek megkeresni a piacot?
nem annak feltételenül, aki erre a legtöbbet költi
mi az előnye a miénknek? az itt ócsó, sokkal kisebb számíógépen futott
vásárlói mentalitás: még a döntés előtt eldönti, emnynit fog rá költeni... ha sokkal többb, vagy sokkal olcsóbb, akkor sem veszi meg..
(saját autóvásárlás:nemis volt ÖMV-s egyéni érdek se; venni akart egy 50-100000$ közti kocsit... megvettek feleségének egy szuper kis Puntot.. neki meg egy Jaguárt: Punto fullextrás volt, Jaguár egy kalap **** volt... még parkolni sem lehetett vele... de nem vett amgának Puntot, mert eldöntötte, hogy olyant fog venni)

ÉPÍTÉSZEK: nem keresnek sokat, nekik volt a legnagyobb előny, hogy picin és olcsón tudnak 3dmodellezni → nekik kelllett eladni

[első döntés...: mit adjanak el? máodik: kinek?]

Harmadik döntés: kivel?


egyedül gyönge vagyok
HP: első partnerjelölt... de nem jó annak, mert nem voltak azonosak az érdekek
HP nagy gépeket gyártott, ezé....
→ az Apple-t megtalálták: ő nem gyártott nagyobb gépet...
Hannoveri vásár: Apple standjánál demonstrálták: hatalmas sikere volt...
pár sarokkal arrébb volt egy hasonló cég: Autodesk, az csak kétdimenzióst csinált... ők nem voltak olyan jók, hehe:P
most: Graphisoft: 30milliós; Autodesk: 1,5milliárd

Apple-lel szerződés:
(azt szerették volna, ha az Apple adná el...) DE:
Apple ad kapcsolati és marketingtámogatást...
így jobb volt: közvetlen kapcsolat a vevővel, van feedback! :D

kell egy igányes és ambíciózus fejlesztő, és egy ambíciózus vevő

kialakult egy pályázati rendszer...
kialakult a tudat, hogy akkor leszek sikeres, ha írok egy jó pályázatot hozzá...
vevő kell, nem pályázat... Graphisoft ellenpélda


vevő feedbackja nagyon fontos...
olasz vevő: Caggiula: közölte, le fogja lövetni őket a Camorával (nápolyimaffia:D), ha nem tud dolgozni vele
megcsinálták, hogy tudjon-...
'84-ben jöttek ki az első termékkel, amiről azt gondolták, hogy lehet használni..
de még mosst is van panasz, igény, amit bele lehet rakni

ArchiCAD 3.1: első „használható” verzió..
bordeaux-i építész panaszkodott, → adja vissza a programot, visszafizetik a pénzt.... → „megőrültek? akkor mivel fogok dolgozni?”
→ez már jó.
akkor van kész a termék első verziója, ha valaki dolgozik vele üzemszerűen, és ha elveszik tőle, nem tudnak dolgozni
'89 amerikai iroda...
'92: legjobbalk az Apple számítógépen eladott 3d-s építészeti programok piacán: szűk piac, de ott ők a legjobbak
5millió $
de '93ban: fel kellett venni a kesztyűt: MS alapra is át kell írni, PC alapon is versenyezni kell...
nagy kihívás, Autodesk még mindig 10szer jobb csak a PC piacon

miértis: beszélgetés a fiával:
"Papa vegyél nekem egy PC-t"
→ ?!??!?!??!?!??!??!?!
összes haverjának pc van, és szeretnének játékokat cseérlgetni

kompatibilitási probléma.... kell, hogy az apple felhasználók adatot cserélhessenek a PC-s felhasználók...

a PC piacon nem segített az Apple... de ment valahogy...
ma 1/3 Apple 2/3 MS eladás
a 3. legnagyobbak (van egy 10szer nagyobb, és van egy 3szor nagyobb versenytárs)
a vevő akkor érzi magát biztonságban, amikor a vpiacvezetőét veszi:
az feltehetőleg megmarad


Hogyan lehetnek elsők?


(elsőnek lenne élet-halál kérdés)
valamiben már most elsők: a 3D programozásban

Autodesk ő elsősorban a kétdimenzióban dolgozott, ma már tud hármat is
ő jókor jót csinált: a 2dimenzió a vevőknek jobban felfogható volt: a tervező addig is rajzolt, ezután is rajzol, csak most képernyőn...

ők: kétdimenzió: ez sokkal több, legalább egy dimenzióval: szerintük jobbb. hát nem.
Olaszoknál adták el először jól:
a 3D látványtervre sokkal jobb, mint a kétdimenziós rajzok... és az olaszok szeretik a látványterveket, a őplusz csicsát
must to have, <→ must have
létfontosságú <→ hasznos

10szer többen dolgoznak AutoCAD-del mint ArchiCADdel... de az a 10szer ötbb csak a kétdimenziót használja az AutoDesk szoftveréből

mai irodaházak nagy részét számítógéppel tervezték...
ennek 10%ából csináltak 3D tervet... azt jellemzően ArchiCAD-del
TopCAD: megcsinálták, kétdimenzióban mérfüldekkel jobb mint a konkurensé... de a konkurens már standard volt → nem vették

Növekedés kulcsa: piac arányának változtatása
többen csináljanak látványtervet

mire való a 3D?
virtuális épület:
„itt van ez a ház 3 dimenzióban.”
nem azért mutatjuk, mert látványterv, hanem mert elkészítjük a részletes 3dmodell, és abból kivetítjük a hagyományos 2D vetületeket
ezt változtatni könnyebb, ha a 3dben csinálok egy változtatást, akkor az meglátszik mindjárt az összes vetületen

ezzel jutottak el odáig, hogy ma már csak 10szer nagyobb az AutoDesk
a Graphisoft azon dolgozik, hogy a kivitelező követeleje meg az építésztől, hogy 3dben dolgozzon

kivitelezőnek 5dimenziós program: benne van a pénz és az időtervezés is:D