A vállalati stratégia alapjai
Tartalom:
1. A vállalati stratégia
2. A stratégia tulajdonságai
3. A stratégia tartalma...
4. A vállalati tevékenységrendszer és a stratégia összefüggése
5. A váll. stratégia szintjei
6. Összvállalat stratégia
7. Összv, strat alapkérdési
8. Az üzlei egységek stratégiája
9. A vállalati tevékenységi rendszer szerkezete
10. Értéklánc (value chain) gondolatmenet
11. Értéklánc a válllatgazdaságtan felfogásában
1. váll. strat jellemzőei
2. az összvállalati (corporate) str.
3. az üzleti egységek (business) str.
4. funkcionális részegységek stratégiája és a vállalat tevékenységi rendszere
↑
A vállalati stratégia
felsővezetői szemszögből...
- a stratégia fontooos....
a vállalati működés vezérfonala, a vállalati célokat és elérésük lehetséges módjait fogalm. meg.
értelmezései:
- normatív - leíró:
- normatív: a cselekvés irányát kijelöli... eseményelőtti stratégia...
- leíró: megnézi, mit cisnál a vállalat, és az alapján von le kövekteztetéseket... exposztstratégia....
fotrmális - informális:
- formális: a vállalat megfogalmazza, leírja, és a dolgozó számára kommunikálja
- informális: a kisvállalatoknak általában nincsen formális stratégiájuk: fejükben van a gondolatmenet... szóbeli közlés: "Géza, tudthatnád apám, hogy ezt így kéne csinálni!"
Minek a stratégia?
1. ráirányítja a figyelmet a kulcsproblémákra
2. lehetővé teszi az aktív, sőt, proaktív alkalamazkodást
3. megadja a belső erőforrások elosztásának a kereteit (pl.: K+F-re sok erőforrást ford, a volt FÁK országok piacára vonatkozólag)
4. felsővezetői funkció: eligazítja a unkatársakat, mit kéne csinálni
↑
A stratégia tulajdonságai
- - környezetfüggő: a milyensége függ a környezettől (pl. EU tagország vagyok-e, terjeszkedésnél a célországnak milyen a stratégiája, stb.)
- - fókuszai vannak: kiemeli a fő területeket, amikre koncentrálni akarunk, kiemel biz. tevékenységeket pl.: gyógyszergyár: Richter: generikus: lejárt szabadalmú gyógyszerekkel foglalkozik, mer az olcsó; illetve: Richter: FÁK államok a célpiac, de alegnagyobb rész az orosz piac; és: gyullladásgyártókra és nőgyógyászati szerekre koncentrál
- - jövőorientált: töréspontokat kezel, azokat igyexik találni a jövőben, amelyekhez alkalmazkodni kell... jell. környezet által megadott fordulópontok... pl.: kohászat: vcannak töréspontok: a kohókat fel kell újítani időnként, mikor legyen, és váltson-e akkor tech-t
- - részstratégiákból áll: pl.: Richter: más strat a keleti és nyugati értékesítésnél,: kelet: saját vállalatokat létesít; nyugat: partnerekkel dolgozik, nem saját márkával jelenik meg..
- - meghatározása és végrehajtása a felsővezetés feladata → stratégiai menedzsment...
↑
A stratégia tartalma...
miből áll?
1. küldetés: milyen fogyasztó milyen igányeit hogyan elégítem ki: a profilt, működési körét határozza meg...
pl.: Graphisoft: piaci siker az építészeti szoftverfejlesztésben rejlik... ↓y az építészeti tervezéssel fogl. fogyasztók igényeit kívánja kielégíteni
alkalamzható lenne autóiparban is, de aszonták, nem, mer így költséghatékony
"mindenkinek nem tetszhetünk, aki ezze próbálkozik, veszteni fog..."
=⇒ integrálom a milyen-thogyan
⇒ Működési kör: ennek konkretizálása
2. Versenyhelyzet
kik a versenytársak, mi a releváns piac, mik a piaci fenyegetések, és mik a lehetőségek
MOL↓y fontos a K-EU piac, versenytárs a szlovák, szlovén, lengyel olajtársaság, de nem versenytárs a Shell... még:P
<======⇒ a vállalat erős és gyenge pontjai:
hol kell reészvényeket venni, és mennyit
Szinergia
úgy kell működni, hhogy a érszek összege több legyen az egésznél...
2*2 := 5
pl.: sok sajtóorgánumom van ↓y az egyik reklámoza a másikat
az érintettek tevékenyésgének és saját erőforrásainak az összehangolása
↑
A vállalati tevékenységrendszer és a stratégia összefüggése
Kiindulás: alapvető vél: nyereség fogy. igény kiel. mellett
=> stratégiai célok
⇒ versenyelőny: Richter: disztribúciós rendszerben: amint lejár a szabadalom, jelenjen meg a generikus termék a gyárban
⇒ értéknövelés: kettős értékteremtés
Versneyelőny + értéknövelés = működési kör
Jelen tevékenységi rendszer + Versenyelőny + Értéknövelés ==⇒ Működési kör változása ==⇒ Jövőbeni tevékenységi rendszer
↑
A váll. stratégia szintjei
- a vállalat egészsének stratégiája
- az üzleti egységek stratégiája
- horizontális: Volvo: van egy személy, egy hazsongépjármű szekciója, plusz egy tehergépjrámű
- verikális: olaj: kutatás, kitermelés, feldolgozás, kereskedés
- a funkcionális részegségek stratégiája: a részegségeket hogyan illesztem bele a stratégiába
↑
Összvállalat stratégia
a vállalat átfogó céljaival céljaival, szervezeti struktúrájával, valamin az egyes szervezeti egységek és a központ közötti kapcsolattal foglalkozik
átfogó jelegű, ez hat. meg a legátfogóbb keretet a váll működésének számára
"magyar válllat az, amelynek összv. stratégiáját Mo-n határozzák meg" - előadó
- meghat. a működési módot
- kommunikál: megadja az eszköztárat, értelmezoi a tevékenyégeket, monitoring tevékenység: figyeli, hogy végrehajtófnak-e ezek, kiértékeli az egyes részegységek tevékenységeit
- koordinál: elosztja a kereteket, befektetéseket eszjözöl, fejlesztésekről dönt
↑
Összv, strat alapkérdési
mi a központ szerepe, hogyan járul hozzá az értékteremtéshez?
- leglazább: portfoliómenedzsment: nem avatkozik ele, hogy működnek a részegységek, ha vmi veszteséges, azt segíti/bezárje/stb...
- átstruktúráló funkció: figylei az egyes részegységek erednmményeit, beavatkozik a működésübe
- szinregiamenedzsre: ahol lát a szin. létrehozásáre lehetőséget, ott beavatkozik
- fejlesztő: a napi működéssel nem fogl, csak a fejlesztésekkel, és az ahhoz szöókséges befektetéseket határozza meg
átstruktúráló: sokan utálják a központot, sokak szerint fölös
mi az üzletági portfólió logikája?
pl. accor hotelek: mercure: magas színvonel =⇒ ibis: rövid távú szállás =⇒ formula1: hátizsákosoknak
kell-e hogy műk. tovább...
milyen mértékben legyen diverzifikált a vállalat
hány kül. működési terület
pl. sajtó: saját nyomdája is van, és saját disztribúciós rendszer
mer' szinergikus rendszer: jobb neki, ha ő csinálja, és nem mástól veszoi a szolgáltatást
Megfelel-e a központi irányítás módja és stílusa a stratégiának?
pl: mergereknél: Daimler Chrysler: össze kell hangoni egy amerikai és egy német vezetési stílust, ez hosszú ideig nem ment
↑
Az üzlei egységek stratégiája
Üzleti egység: egy mástól jól elkülöníthető üzél. szervek, amelyek
- jól definiálható termék- piac kombinációkat képviselnek
- versenyhelyzetük és eredményességük önmagukban ia értékelhető: úgy műk-hetnek mint önálló vállalkozások
PL: más a porceélánosnak a dísztárgy, hazsn. tárgy, ipari gyártás egysége... más termék és piac...
Michael Porter: a strat. gondolkodás egiyk guruja... az év management gondolkodója Amerikában soxor:D
nem tart népszerű előadásokat, mer' kutat..........
stratégiaosztályozása:
egy váll-nak nem egy strat-a van, üzleti egységeknek van, meg
- 1. Sok piaci szegmens,ben vesz részt a vállalat?
- a) versenyelőnyt alacsony költségre építem
költségdiktáló stratégia: hipermarketek: van márkás termékük, olcsón, emrt nagy tömegben adják el, plusz márkétlanított termékek: tecogazdaságos
- b) versenyelőnyt a differenciálásra építem: az egyediség hat. meg., olyat állítok elő, amit más nem:
pl.: SAS: üzleti utazók: legyen jó a csatlakozás, szállodai kiszolgálás, de nem árérzékenyek; vagy a fapadosok, akik az árérzékenyekre differenciálnak
- 2. Kevés piaci szegmensben vesz részt a vállalat?
- a) versenyelőnyt alacsony költségre építem: költségekre fókuszáló: pl.: lakossági itelek a bankoknál... vagy szervizhálózat: úgy hódítom el, hogy ócsóbb
- b) versenyelőnyt a differenciálásra építem: az egyediség hat. meg., olyat állítok elő, amit más nem:
éttermekre jellemző, pl.: operaénekeseket énekeltet a Belle Canto étterem a kajáldáiban... nagyon egyedi...
vagy: durva pincér, de tökjó kaja.... donna dicasa: terítsen meg!... poénra kellett venni:D
↑
A vállalati tevékenységi rendszer szerkezete
kiindulópont: pénz
⇒ [ munkaerőt, tárgyi ezsközt, anyagot, információt ] = ERŐFORRÁST vásárolok
===⇒ temrelés, (→ szolgáltatás) ⇒ értékesítés
néhol, pl. hajvágás: előbb levágják, és aztánmár mewg van vásárolva
értékesítés ↓→ pénz : feedback
↑
Értéklánc (value chain) gondolatmenet
a vállalaton belüli tevékenységek értékalkotó összekapcsolása
érétkalkotás: kettős érétkter.
tevékenység összekapcsolt, integrált, fogyasztóorientáltt → legyenek ezek harmonizálva, legyen meg a megfelelő kapcsolat köztük
↑
Értéklánc a válllatgazdaságtan felfogásában
Pénz>Erőforrások [emberi, infó, (anyagi: logisztikai)]>Termelés:>Innováció: piai tevékenység dinamizálása>Marketing>
van más elképzelés, de ez jól hazsnálható...