Marketing

További jegyzetek itt!
Tartalom:
1. Bevezető, esetanulmány
2. Bioélelmiszer esettanulmány
3. Marketing feladatok:
4. Miről szól a félév?
5. mi a marketing hozzájárulűsa
6. A marketing története
7. Példa a gyors válktozásokra
8. Marketing '07
9. Áruk eljuttatásának lehetséges módjai

Bauer András, Kenesei Zsófia

Mekreting & Média intézet - marketing.uni-corvinus.hu
undergrad ; letölthető doksik



Bevezető, esetanulmány



Hogy járul hozzá a marketing a vállalatok növekedéséhez?





Bioélelmiszer esettanulmány






A növekedés hajtóereje


Krízis:
növekedési ormon, kergemarhakór, madárinfluenza, csalás, stb...

VAGY

Pozitív média lefedés: egészség, természet, vállalkozás, bukolikus termelőkörnyezet, stb

Fogyasztói motiváció a bióra




A bioélelmiszerek fogyasztói


- két fogyasztói csoport: rendszeres és alkalmi fogyasztók

- rendszeres fogyasztók: erősen érdekli őket az élelmiszer, és az áraktól függetlenül is vásárolják a bioterméket

- alkalmiak: kevésbé érdekli őket az élelmiszer, és csal bizonyos kategóriában, vagy helyzetben vásárolnak bioélelmiszert. Az árak itt korlátozzák a vásárlásukat.
(pl. meg tudom enni a nem bionarancsot, de amikor a héjára is szükségem van, megveszem a biót)

Biotermékek piaca


Fejlett piacok

- pl. Németország
széles termékválaszték, növekvő árverseny, professzionális piaci szereplők, tájékozott fogyasztók
hipermarket: 70e féle áru, teljes biotermékskála... de telítődött a paic ⇒ 5 biotej egymás mellett ⇒ árverseny

fejlett szakkereskedelem: szakboltok, postai út, szupermarketek, utóbbiak jelentik a növekedés forrását: ezek tudják ellátni a tömeget

Növekvő piacok

- pl. Franciaország
még fragmentált piac, nem érte el a gazdaságos volument,
elfogadható ára, viszonylag kevés fogyasztó, alacsony bizalom a minőséget illetően

fontosabb értékesítési utak postai, szkbolt, szupermarketnek kisebb szerepe van

Fejlődő piacok

- pl. Magyarország
Fejlődő piacok - változó minőség, hiányos piacok, fogyasztók bizonytalanok, bizlamatlaok

Hogy márkázzon az EU?


Rárakja-e az EU emblémát? Mennyi a bizalom az EU temrékszínvonallal szemben?



Marketing feladatok:


a két eltérő fogy,.c soport miatt eltérő str. kell követni, és nem lehet mindenkit megnyerni

a rendszeres vásárlók szigorúbb minőségellenőrzést igáényelnek, de elfogadják a magasabb árakat

az eseti fogyasztó árérzékeny, át kell szoktatni






Miről szól a félév?




- marketing alapvető fogalmait, söszefüggséeit


elhelyezi azt más gazd. területek között


lehetőség egyéni munkára...


megalapozza a jövőbeni tanulmányokat...


Reklámot hallottak!





mi a marketing hozzájárulűsa


multidiszciplináris háttere konzekvenciájaképpen képes komplex üzenetek lefordítására

racionális kommunikáción túlmutató érzelmi befolyásolása

A társtudományok sajátos kombinációja


Közgáz
Lélektan
Szociológia
Antropológia: értékmentes emberi magatartás vs természet kapcsolat: mobiltelefon kérdése
Vezetéstudomány:
Alkalmazott matematika
Kognitív tudomány



A marketing története


1950 előtt: pre-TV korszak
nincs árubőség, de van megkülönböztetés
reklámcégek, kutatócégk jöttek létre


'50-'00
makketingmenedzsment iskola
marketingesek művész helyett üzletemberek lesznek
marketingtudomány megjelenése, optimalizálási eljárások
értékmeghat. a piacon történik
vevőorientáció és marketingkoncepció
marketingfunkciók menedzselése optimális kibocsátás érdekében



Marketingfejlődés Magyarországon

A II. vhig hasonló fejl. mint Eu-ban, kevésbé tech. alapú, mint az USA-ban, kevesebb tö,egpiac, egyszerűbb reklűm, kevés kutatás

hiányzik a szoc. éveiben, bár kezdemények 1968 után (vö Hurka Gyula: sok jószándék, ls kevés professzionizmus)

Gyors változások, valódi értékalkotás, növekvő piacok jelentős változása, innováció



Példa a gyors válktozásokra


jólsikerült akcióval nagy változásokat lehet elérnni
80as évek végén: H biztosítópiac átalakul
ING rendberakja a személyes eladást (addig ha kötni jöttek, esetleg beengedték őket... egyébként lerázásról szólt)



Marketing '07


H marketingpiac kicsi
oligopolisztius piac, sok monopól, rosszat tesz

bankpiac: nem árverseny, hanem arculatot épít



Áruk eljuttatásának lehetséges módjai


Bébiszitter-probléma:
Redisztribúció: este 10ig nyitva tartó óvoda
Reciprocitás: én vigyázok a gyerekedre, majd viszonozd
Piaci csere: babysitting-service, szolgáltatóegységek, stb...

A rendszer szereplői: Háztartások, vállalatok, állam

a válalatok ált. minden szereplővel piaci kapcsolatban állnak

az állam általában minden szereplővel redisztribúciós kapcsolatban áll

a háztartások egymással reciprocitás kapcsolatban állnak

a vállalatokkal piiaci ccsere kapcsolatban állnak

az álammal redusztribúciós kapcs.

az Amway jelenség magyarázata: piaci cserét vezeti be a háztartások közé: bevonul a piac...


A könyv a nyomdában...