Marketing
Tartalom:
1. Bevezető, esetanulmány
2. Bioélelmiszer esettanulmány
3. Marketing feladatok:
4. Miről szól a félév?
5. mi a marketing hozzájárulűsa
6. A marketing története
7. Példa a gyors válktozásokra
8. Marketing '07
9. Áruk eljuttatásának lehetséges módjai
Bauer András, Kenesei Zsófia
Mekreting & Média intézet - marketing.uni-corvinus.hu
undergrad ; letölthető doksik
↑
Bevezető, esetanulmány
Hogy járul hozzá a marketing a vállalatok növekedéséhez?
- a piac alapos megértése révén:
hol van piac; hogy kell megismerni azt
- a fogyasztók befolyásolása révén:
a legjobb termék is eladhatatlan, ha nem hívjuk fel rá a fogyasztók figyelmét
- összehangolt marketingakciók révén: legyen arányos az ár, elérhetőség, stb. a marketingakcióval
- a vevőorientáció vállalaton belüli megvalósítása révén
↑
Bioélelmiszer esettanulmány
- Alapvetően észak-európai jelenség
- Eltérő piacfejlődés:
- fejlett
- növekvő
- kezdeti piacok
- Mi a bioélelmiszer?
- nehezen definiált, sokan eltérő doglokat értenek alatta
- a termék imázsa inkább egyénekhez, mintsem vállalatokhoz kötődik (az öreg gazda, aki sosem permetez, stb...) ez probléma: az egyének (parasztbácsik) nem tudnak annyi biót termelni... nagyváll. is termel.....
- GfK-felmérés: senki se tudta☺ ...és kevesen veszik (attitűd is kell hozzá...)
A növekedés hajtóereje
Krízis:
növekedési ormon, kergemarhakór, madárinfluenza, csalás, stb...
VAGY
Pozitív média lefedés: egészség, természet, vállalkozás, bukolikus termelőkörnyezet, stb
Fogyasztói motiváció a bióra
- - környezet védelme
- - állatok kíméése
- - egészség általában
- - az árak viszont jelentősen korlátozzák a fogyasztást
A bioélelmiszerek fogyasztói
- két fogyasztói csoport: rendszeres és alkalmi fogyasztók
- rendszeres fogyasztók: erősen érdekli őket az élelmiszer, és az áraktól függetlenül is vásárolják a bioterméket
- alkalmiak: kevésbé érdekli őket az élelmiszer, és csal bizonyos kategóriában, vagy helyzetben vásárolnak bioélelmiszert. Az árak itt korlátozzák a vásárlásukat.
(pl. meg tudom enni a nem bionarancsot, de amikor a héjára is szükségem van, megveszem a biót)
Biotermékek piaca
Fejlett piacok
- pl. Németország
széles termékválaszték, növekvő árverseny, professzionális piaci szereplők, tájékozott fogyasztók
hipermarket: 70e féle áru, teljes biotermékskála... de telítődött a paic ⇒ 5 biotej egymás mellett ⇒ árverseny
fejlett szakkereskedelem: szakboltok, postai út, szupermarketek, utóbbiak jelentik a növekedés forrását: ezek tudják ellátni a tömeget
Növekvő piacok
- pl. Franciaország
még fragmentált piac, nem érte el a gazdaságos volument,
elfogadható ára, viszonylag kevés fogyasztó, alacsony bizalom a minőséget illetően
fontosabb értékesítési utak postai, szkbolt, szupermarketnek kisebb szerepe van
Fejlődő piacok
- pl. Magyarország
Fejlődő piacok - változó minőség, hiányos piacok, fogyasztók bizonytalanok, bizlamatlaok
Hogy márkázzon az EU?
Rárakja-e az EU emblémát? Mennyi a bizalom az EU temrékszínvonallal szemben?
↑
Marketing feladatok:
a két eltérő fogy,.c soport miatt eltérő str. kell követni, és nem lehet mindenkit megnyerni
a rendszeres vásárlók szigorúbb minőségellenőrzést igáényelnek, de elfogadják a magasabb árakat
az eseti fogyasztó árérzékeny, át kell szoktatni
↑
Miről szól a félév?
- marketing alapvető fogalmait, söszefüggséeit
elhelyezi azt más gazd. területek között
lehetőség egyéni munkára...
megalapozza a jövőbeni tanulmányokat...
Reklámot hallottak!
↑
mi a marketing hozzájárulűsa
multidiszciplináris háttere konzekvenciájaképpen képes komplex üzenetek lefordítására
racionális kommunikáción túlmutató érzelmi befolyásolása
A társtudományok sajátos kombinációja
Közgáz
Lélektan
Szociológia
Antropológia: értékmentes emberi magatartás vs természet kapcsolat: mobiltelefon kérdése
Vezetéstudomány:
Alkalmazott matematika
Kognitív tudomány
↑
A marketing története
1950 előtt: pre-TV korszak
nincs árubőség, de van megkülönböztetés
reklámcégek, kutatócégk jöttek létre
'50-'00
makketingmenedzsment iskola
marketingesek művész helyett üzletemberek lesznek
marketingtudomány megjelenése, optimalizálási eljárások
értékmeghat. a piacon történik
vevőorientáció és marketingkoncepció
marketingfunkciók menedzselése optimális kibocsátás érdekében
Marketingfejlődés Magyarországon
A II. vhig hasonló fejl. mint Eu-ban, kevésbé tech. alapú, mint az USA-ban, kevesebb tö,egpiac, egyszerűbb reklűm, kevés kutatás
hiányzik a szoc. éveiben, bár kezdemények 1968 után (vö Hurka Gyula: sok jószándék, ls kevés professzionizmus)
Gyors változások, valódi értékalkotás, növekvő piacok jelentős változása, innováció
↑
Példa a gyors válktozásokra
jólsikerült akcióval nagy változásokat lehet elérnni
80as évek végén: H biztosítópiac átalakul
ING rendberakja a személyes eladást (addig ha kötni jöttek, esetleg beengedték őket... egyébként lerázásról szólt)
↑
Marketing '07
H marketingpiac kicsi
oligopolisztius piac, sok monopól, rosszat tesz
bankpiac: nem árverseny, hanem arculatot épít
↑
Áruk eljuttatásának lehetséges módjai
Bébiszitter-probléma:
Redisztribúció: este 10ig nyitva tartó óvoda
Reciprocitás: én vigyázok a gyerekedre, majd viszonozd
Piaci csere: babysitting-service, szolgáltatóegységek, stb...
A rendszer szereplői: Háztartások, vállalatok, állam
a válalatok ált. minden szereplővel piaci kapcsolatban állnak
az állam általában minden szereplővel redisztribúciós kapcsolatban áll
a háztartások egymással reciprocitás kapcsolatban állnak
a vállalatokkal piiaci ccsere kapcsolatban állnak
az álammal redusztribúciós kapcs.
az Amway jelenség magyarázata: piaci cserét vezeti be a háztartások közé: bevonul a piac...
A könyv a nyomdában...