Közlekedés

További jegyzetek itt!
Tartalom:
1. Konténerek, autópályák...
2. Közlekedés és környezetvédelem
3. Légiközelekedés...
4. Környezeti károk
5. Közlekedési igények és a hazai autópálya-fejlesztés
6. Közlekedési igények (konklúziók)




Konténerek, autópályák...


George McLean: feltalálta a globális gazdaság építőkockáit: konténerek

18millió konténer folyamatosan úton van ⇒ amíg utaztatják szennyezik a levegőt. nagyon.

Kőröshegyi völgyhíd:
40md Ft
80m magas max
1,9 km hosszú...
autópályaépítők jól járnak, politikusok is



Közlekedés és környezetvédelem


gazd. teljesítmény, sikeresség mérőszáma
hiszterizált közvélemény

autópályák hossza:
Mi: 574 km + 181,5 km autóút
2007-ig: +546 k
Ausztria: 1500 km
Hollandia: 2150 km

autópálya kell mindenhova, különben sötét középkor szakad a fejünkre, elszakad a város a vidéktől és bezzeg mi abból amúgyis többet építettünk, mint az eélőző kormány..."


Légiközelekedés...


Mo:
1 fő évi átlag 332 km..
Ausztria: 2100...



Környezeti károk


29% baleset
25% légszennezés
23% éghajlatváltozás
7% zaj
2% gyalogosok térvesztése
3% tájképi veszteség
11% költségei

ebből 90%-ot a közúti közlekedés okoz...
CO2kibocsátás is egyre nő, más szektroban csökken pedig..


közút:
1000 utaskm-re 50€ kár jut...
vonaton 10€...


Közlekedési igények és a hazai autópálya-fejlesztés


nemzeti termék növekszik - szétválasztható-e a közlekedési igény növekedése ettől?
a személyi közlekedésnél igen...
teherszállításnál nem

a közlekedés résztvevői nem fizetik meg az általa okozott kárt...


Közlekedési igények (konklúziók)


- igények kielégíthetetlenül nőnek; és más jellegűek
- élmény és eljutás - régen élmény volt az utazás maga, ma azért utazunk, hogy élmény legyen
- genetikailag kódoltak(?): az embernek napi 5 órát el kell töltenie utazással... és ma már füstösen oldjuk ezt meg
- közúti infrastruktúra fejlesztése újabb forgalmat generál: a kereslet kielégítésére építik, de azok annál jobban nőnek... Környezetvédők: amíg nem volt út, senki sem járt ott. aztán már de.
- a helyes stratégia:
- közlekedési kereslet mérséklése
- forgalom terelése a környezetbarát közlekedési módok felé
- a környezetterhelő módozatokat korlátozni kell, és meg kellfizettetni a velük okozott extarnáliákat
- körynezetbarát közlekedési módok támogatása


Autópálya és gazdasági fejlődés


- elősegíti-e a gazdasági fejlődést?
- redisztributív vagy generatív hatás?
- szétválasztható-e a gazdasági növekedés és az áruszállítás növekvő trendje?
- Példák:
- Írország: hatalmas szoftverexport...EU-ban egyik legfejlettebb... 60km autópályával
- Portugália: hatalmas autópálya-fejlesztési- és bevásárlóközpont-programok... de maradt elmaradott
- Kelet-Németország: egyesítés gazdpol. koncepciója: Kelet-D ne legyen olcsóbérű (ne azzal vonzza a tőkét...), hanem infrastruktúra-fejlesztés kell neki... van ott sok autópálya ma... és milyen fejlett a nyugathoz képest...........
- Magyarország:
- FDI és autópályák
- a Deloitte & Touche hatástanulmánya az M3-ról: azt hozta ki, hogy ezt a pénzt a helyi ipar fejlesztésére fordítanák: helyi mezőgazdasági termékek és nyersanyagok feldolgozására... stb...
a legtöbb tőke nem akkor jött, amikor már sok autópálya volt...


Mérlegek


közúti közlekedés költségvetési bevételei azz USA-ban...
2000-ben összesen 446 md $ (GDP 7,5%-a)