Magyarország gazdasága a II. VH után
Tartalom:
1. Az infláció
2. pénzügyi stabilizáció
3. Az államosítás
4. A tervutasításos gazdaság jellemzői
infláció, pénzügyi stabilizáció
szovjetizálódás, államosítás...
↑
Az infláció
mindkét VH-nál volt hiperinfláció:
I. VH után is;
a II. VH után még nagyobb
1938-tól elkezdődött az árszínvonal emelkedése,
II. VH alatt korlátok között volt tartható; ekkor a kormány szigorúan ellenőrizte az árak alakulását
háború után:
1945 tavasza |→ felgyorsult
pénzmennyiség is nőtt:
1946 márc. végéig kéthetente duplázódott a pénzmennyiség
1945: 860millió pengő bankjegyforg
pénzügyi stabilizáció: 1946 júli legvége: 44,7 quadrillió (eddig csak csillagászok hazsnálták ezt a számot...)
pénz egészen elértéktelenedett
Kísérletek a megfékezésre:
1946 január:
1000; 10000; 100000pengősökre bankjegydézsma: csak akor hazsnálhatóak, ha rájukragasztott az ember 3szoroát érő bélyeget ⇒ 3/4ét kivonták a pénzbek a forgalomból
ez 12 napra volt elég
1946 elejétől: adópengő
biz. értékek stabilizálására: bankbetétek, hitelek, adóbevételek valorizálsára
adópengő érétkét naponta meghatározták sima pengőben
1946 májusától pénznemként is forgalomba került; kiszorította a pengőt; majd ez is elértéktelenedett
kezdték a tojást, lisztet, sót, cukrot, dollárt, aranyat fizetőeszköznek használni
Az infláció okai
- VH-s pusztítás:
nemzeti vagyon 40 százaléka, ipari vagyon 54%a veszett oda, legnagyobb kérok: közl. eszközök, vasúti felépítmények: 60% veszteség
+ németek és nyilasok elvitték gyárak, vasuti kocsik nagy részét
SZU is nagyon sok gyárat leszerelt
- költségvetési deficit:
1945 tavasza: nem volt sem bevétel, sem költségvetés... kormány Debrecenben, csak tiszántúlról tudott adót szedni, de csak alig...
mikor visszaköltözik akkor is alig volt adó
viszont nagy kiadások, pl.:
- megszállás költség-ei és jóvátétel... 500-800000 fős hadsereg volt it tkezdetben
- gazdaság helyreállítása:
lakásokat, infrastruktúrát helyre kellett hozni, sok pénz kellett
- árukínálat szűkössége; de a kereslet jóval meghaladta az árukínálatot
bankjegydézsma, adópengő pár napig volt jó...
1946 nyara:
↑
pénzügyi stabilizáció
nagy vita a módjáról
FKGP közgazdászai: külföldi kölcsönre alapoztak volna, MKP egyértelműen elutasítja a külföldi hiteleket
lényege
- egyensúlyba kell hozni azárukínálatot és a fizetőképes keresletet
2. VH előtti árrendszert vették alapul;
a '38as árakhoz árszorzókat rendeltek hozzá
- viszont piactól elszakított árrendszert alakítottak ki tudatosan, pl.:
agrárolló direkt. ez az árszorzóknál jól nyomonkövethető:
ipari termékek szorzója 4,97-szoros;
mezőg. termékek: 3,2-szeres
gabona: búza 2,1×
óriási cserearányveszteség
a mezőg. volt az a szektor, ahonnan pénzt szivattyűzhattak;
abból akartak pénzt juttatni iparra, államosításra
ezzel akarták kényszeríteni
- munkabérek
- államháztartás egyensúlyának megteremtése;
SZU is átütemezte a törlesztést, hogy segítse a kommunistákat
USA is hozzájárult: visszaadta Mo-nak az aranyvonatot: az MNB aranykészlete; nyilasok elvitték, A-ban USA kezébe került
- a forint bevezetése: 1946. aug. 1.
1 Ft: 400000 quadrillió sima pengő; de az egész készpénzforgalom nem ért volna egy forintot
Bizony, ez Guinness-rekord!
↑
Az államosítás
1945 november parlamenti vál. az ideiglenes kormány helyett
FKGP abszolút többség, de koalícióra kényszerült a Vörös Hadsereg miatt; és eleve nagyobb részt kaptak arányuknál mindenütt
magánszektor háttérbeszorítására épített az MKP
új típusú gazdaságot akartak létrehozni
FKGP is egyetértett egy korlátozott mértékű államosítással; másut tis azt tették;
de ezek nem kérdőjelezték meg a magántulajdon szerepét a gazdaságban
egyre radikálisabb államosítások:
1946 január:
szénbányák állami ellenőrzés alatt
1946 nyara:
szénbányák államosítása
erőművek, távvezetékek
év végén legnagyobb nehézipari vállalatok
gazdpol elsősorban a magántulajdont szorította sarokba
jóvátételre termelt a legtöbb nagyvállalat, mert SZU áruban kérte; a kormány eleve csak utólag fizetett, és soxor nem fizetett
+ a vállalatok nem perelhették az álamot; így csődbe juttatott többet is
Ganz Művek, Weiss-Manfréd Művek, Rimamurányi Vasművek állami kézbe kerültek csőd után
pol. viszonyok egyre inkább a komm. jabvára
Az MKP hatalomra jutása, államosítások
1947:
politikai pártok fölszámolása
1947 első fele: FKGP felszámolása
koholt vádak
1947 aug: új választások
kékcédulások: Komm. Párt szerez többséget, innentől már nincs akadály előtte
külpol is rosszul alakul:
1947 febr: Mo aláírja a párizsi békét; kiderül, SZU mégse vonul ki
hidegháború kezdete, vasfüggöny
1947 szept: Komm. és Munkáspártok Tájékoztató Irodája:
1947 szept: a H Komm Párt vezetői emgtudják: népi demokratikus ország, fel kell gyorsítani a szocializmus építését
államosítási folyamat végigvitele, kollektivizálás, szovjet típusú gazd. rendszer
1947 második fele:
bankrendszer államosítása
MNB állami ellenőrzés alatt
kereskedelmi bankok államosítása
bankrendszer átalakul egyszintű bankrendszerré:
csak egy központi bank marad, az lát el minden pénzintézeti funkciót, váll. számlavezetés, pénzellátás
emellett 3 szakosított pénzintézet:
Magyar Általános Hitelbank: beruházási bank a vállalkozásoknak hitelhez
pesti Magyar Kereskedelmi Bank ⇒ külkereskedelmi bank, azt finanszírozza
Országos Takarékpénztár (Posta takarékpénztár + vidéki fiókok): lakossági bankszolgáltatás
pol. rendszer, tulajdonviszonyok átalakítása lehetővé teszik, hogy Mo egy gazdasági tervet vezethessen be
első hároméves terv: 1947 aug.:
sokban különbözött még a klasszikus sztálini tervektől, mert
koncepcióját még 1946 végén a koalíciós korszakban határozták meg
- emiatt az volt az első és utolsó terv, melynek koncepciójáról nyilvános vita készült
- ez még figyelembe vette agazdaság valós igényeit; pl. jelentős lakossági fogyasztásravaló mezőg. juttatás
- nem volt minden gazd. szereplőre lebontva
a gazdaság háb. előtti színvonalra való visszavezetése volt az oka
1947 nyara: megindul a terv: MKP már akkor egyeduralkodó, módosítják menetközben a koncepciót: egyrészt felgyorsítják (49 végéig be kellf ejezni), másrészt bizonyos tervszámokat megemelnek: nehézipari beruházási források
ez már előrevetíti a gazdpol. fordulatot
Országos tervhivatal: Népgazd. tervezés színhelye; tervkoncepciók; részletes tervek megfogalmazása, végrehajtásuk ellenőrzése
1945-46ban még nem a szovjet modell egyazegyben másolása volt a cél, d eez változott
1948: Táékoztató iroda ülésén konfliktus SZU és Yugók közt: utóbbi nem hajlandó egysíkúan másolni
emiatt konfl. Sztálin és Tito közt... Yugók elítélése, rádöbbenti MKP (majd Magyar Dolgozók Pártjának a) vezetőit: nemlehet egyéni utat követni, szovjet módszereket kell másolni
SZU szovjet tanácsadókat is küld, mindenhova;
a környezet és gazd. adottságok ismerete nélkül jelentős szerepet játszottak abban, hogy Mo. a szovjet modellt kövesse szolgaian
azért gyorsult fel, mert a nemzetközi helyzet egyre fokozódik
(világháborús készülődés, mindkét tábor biztosra vezsi, hogy pár év múlva harmadik VH...)
Sztálin azt tervezi különben, hogy az egész világon győzelemre tudja juttatni A Rendszert
100+ dolgozós gyárak államosítása
majd a legkisebb vállalatokat is államosítják:
1949: 10+; de gyakran nem vezsik figyelembe, és az 5+-t is államosítják
új rendszer nem nézi jó szemmel a legkisebb magántulajdont sem: társadalmon belüli egyenlőtlenséget szít, és megengedhetetlen autonómiát ad
1955-re 2% marad a kisvállalkozás
súlyos ellátási zavar: a nagyvállalatok nem tudják átvenni a cipész, pék, villanyszerelők munkáját, amit magánvállalkozó végzett addig
sokakat megfosztanak tulajdonuktól
Az első ötéves terv
1950: első ötéves terv beindítása
klaszsikus sztálini terv
eredetei koncepcióját 1949ben fogadta el a parlament
az is tartalmazta azokat, amik gazd. zavarokhoz vezettek
forráselosztás nem követte a mezőgazdasági arányokat
Mo agrárország, mégis csak 16%ot kapott a mezőg.
1951: többre is képes a gazdaság, alulértékelték;
felemelték az eleve irreálisan feszített célkitűzéseket
irreálisan magas összegek beruházási célokra
70+%-kal felemelték a tervszámokat
a módosított terv még aránytalanabbá tette; ott már a források 44%-át kapta a nehézipar, többi háttérbe szorult, kivéve lakásépítés
a lakossági célú beruházások között is gyakran hadi célú beruházások voltak
félreértették a gazdasági növekedés dinamikáját
első tervnél Mo még háború utáni helyreállás miatt növekvő gazdasági mutatókal rendelkezett
kis beruházással nagy termelésnövekedést lehet akkor elérni, a háb. nem pusztítja el a tudást, szkértelmet, ez a ygors növekedésenk kedvez
amint helyreáll a régi rend, a növekedés lelassul
⇒ MKP azt hitte, a sztálini tervgazdaság miatt érte el a gazdaság ezt a növekedést, úgy gondolta, folytatható
de az aránytalan gazdfejlesztési stratégia komoly konfliktusokhoz vezetett
1953 március: meghal Sztálin
1953: újra módosították az első ötéves tervet
Nagy Imre: új gazdpol. gondolkodás, kevésbé torz, nagyobb önkéntesség a kollektivizálásban..
de nem szűnik meg 1953ban a tervutasításos gazd...
1956-58:
új sztálini nehéziparosítási szakasz
H a rendszerváltozásig tervgazdaságot követ
50es években a tervezőket főként a háborúra való készülés mozgatta:
- fegyvergyártáshoz kohászat, nyersanyagkitermelés, stb... egyik jele a Mohácsra tervezett nagy vasmű (végül északabbra került a Yugó konfl. miatt)
- autarchiára, önellátásra való berendezkedés, nyugati import visszazsorítása
- nagy ugrások politikája: hoyg lehet a kommunizmusba áttérni a kapitalizmusból... gépipar fejlesztése, lépje túl SZU az USA gazdaságát... ha nem képes erre, akkor el fogják tiporni
tervszámokat, alapkoncepciókat az MDP vezetői, a Politikai Bizottság (12 fő), ill. a Trojka határozta meg;
aztán egy nagy bürokrácia dolgozta ki népgazd. tervvé
Tervhivatal dolga volt a konzisztencia látrehozása
egész gazdaségot átfogta, minden szereplőre (vállalatra, termelési egységre) lebontották
bonyolult igazgatósági, minisztériumi hierarchia ellenőrizte a végrehajtást, a vállalat állt legalul
a pártszervezetek is részt vettek a tervfolyamat kialakításában-ellenőrzésében
végül a Tervhivatal által kialakított terveket a Parlament fogadta el törvényként
↑
A tervutasításos gazdaság jellemzői
Erőltetett (nehéz)iparosítási koncepció:
- - gazdaságszerkezeti torzulások
úgy akartak nagy nehézipart létrehozni, hogy nem volt háttér... így párhuzamosan nagy beruházások, gyakran félbe kellett hagyni..
a nagy források gyakran túlzot tpazarlásokhoz, veszteségekhez vezettek
nyersanyagbehozataltól függött az ország
más ágazatokra pedig gyakran egyáltalán nem jutott forrás
(szociális szolgáltatások különösen )
- - elavult fejlesztési koncepció, súlyos veszteségek forrása
- - nagy energia és nyersanyagigény, különösen a nehéziparnak nem volt forrása