Az EK joga és érvényesítése
Tartalom:
1. Az EU felépítése
2. EU hivatalos nyelvei
3. Aquis Communautaire
4. Nem kötelező jogszabályok
5. Kötelező szabályok
6. A közösségi jogy természete
7. Kifejezett előfoglalás
8. hallgatólagos előfoglalás
9. A jogrend
10. A szuverenitás
11. Jogharmonizációs tevékenység
12. Kölcsönös elismerés
13. Európai állampolgárság jellemzői
14. Soros elnök
15. Magyarország és a soros elnökség
↑
Az EU felépítése
az EU gazdasági és politikai egységekből ál
legszélesebb, államok feletti együttműködés:
- Európa Közösség (államok feletti együttműködés)
emellett:
- kormányközi: mintha folyamatos szerződéskötések zajlanának
PL:
- Közös Kül- és Biztonságpolitika () CSP
Rendőrségi és Igazságügyi együttműködés Bűnügyekben
korábban: Justice and Home Affairs - JFA
↑
EU hivatalos nyelvei
minden nyelve hivatalos, amit belépésekor kér a belépő
pl.: Finnország finn és svéd nyelvet kért
összes nyelvre fordítás, tolmácsolás, mindenki csak saját anyanyelvére fordíthat...
...de nnehéz máltait találni, aki beszél litvánul...
osztrák - 2-300 különböző szó, hivatalos nyelv
lëtzeburger - luxemburgi, német tájszólás; ezt nem fogadták el: csak a kiejtése más
↑
Aquis Communautaire
- közösségi vívmányok
EU jogszabályai
más jogi/politikai jellegű, de az intergációra hatást gyakorló állásfoglalásainak összessége
pl. Európa Bíróság ítélete
a magyar nem ismer precedensjogot, de ez igen
1. Kötelezően betartandó szabályok
2. Nem kötelező szabályok
számonkérhetőek, érdemes betartani...
ajánlások, állásfoglalások, nyilatkozatok, vélemények, célkitűzések
↑
Nem kötelező jogszabályok
ajánlások:
legerősebb nem kötelező:
valaki leírja, nem köt. betartani, de a végeredményt számon lehet kérni...
pl.: H-nak ajánlás az EB által: csökkentse ezzel-azzal a költségvetési deficitet
a végén az nem érdekelte őket, hogy miért nem csökkent
állásfoglalások:
valakinek a saját véleménye...
Európai Központi bank úgy gondolja, hoyg..
figyelembe kell venni jogszabályok meghozásakor
nem is jogszabály...
vélemény:
szakértőktől jött eredmény... megkérdezik őket...
a közösségi jogba beletartozik... de van, amikor ellentmondanak egymásnak
nyilatkozatok:
ált. államfők, miniszterelnökök mondanak valamit...
'70: fr. elnök: szeretnék felvenni a briteket...
célkitűzések:
távlati
pl. 1983-at ünnepélyes nyilatkozat: egyszer majd lesz egy Európai Unió, és ott lesz majd közös pénz ⇒ 1992-ben nem lehet EU-t csinálni közös pénz nélkül
↑
Kötelező szabályok
elsődleges: tagállamok által kialakítot tés aláírt Alapító Szerződések
Másodlagos: EU jogalkotásának eredményeként születő európai jogi normák
Rendelet ('európai törvény'): kötelező minden tagállamban, és közvetlenül hatályos
semmilyen tagállami aktusra nincs szükség, sőt, kimondottan tilos
valamennyi hivatalos nyelven megj. a Hivatalos Lapban (Official Journal)
hatálybalépés a megjelenést követő 20. nap
durva beavatkozás, ezért EU csak nagyon lényeges esetekben használja...
Irányelv ('európai kerettörvény):
speciális európai jogi forma
meghatározza, hogy a tagállamoknak milyen célt vagy eredményt kell elérniük bizonyos jogszabályok megalkotásával
a tagállam maga dönti el, hogy milyen módon teszi a szabályt a nemzeti jog részévé
ehhez hozzá is fűzhet (rózsaszín papírra sárga filccel kell rögzíteni a 15000€-nél nagyobb átutalások adatait)
EU leggyakoribb szabályozó eszköze
- az irányelv közvetlenül nem alkalmazható
- de bizonyos rendelkezései közvetlenül is hatályosulhatnak: 2 éven belül be kell építeni
- H 14 irányelvet nem ért még rá átvenni...
- ha két éven át nem lesz bent a jogban, vertikálisan hatályosul: érvényes lesz anélkül, hogy hatályosították volna... de csak alá-fölérendelésnél
- az irányelveket a Hivatalos Lapban teszik közzés, a nagy nyelveken
- az európai jogharmonizáció legfőbb eszköze
Határozat (európai határozat)
- konkrét címzettje van
- akire vonatkozik, eltiltja vmitől, vagy kötelezi valamire
- főleg versenyjogban alkalmazott eszköz
- megjelenik a Hivatalos Lapban
- de nem jogalkotási aktus
- pl.: Volkswagent nem Németországban vesznek a németek... ezért a többi államban diszkriminálta a vásárlókat nemzetiség szerint, hogy Belgiumban ne vehessen német állampolgár autót... rendfeletet hozott az EU, hogy ne tegye ezt...
2010-től európai rendelet
- köteléező erejű
- de nem jogalkotási aktus
- alkalmazásában lehet olyan is, mint egy aurópai törvény, és olyan is, mint egy európai kerettörvény
(azért kell, mert az új tagok barbár jelleget hoznak az integrációba... bemocskolja a civilizációt!!!)
- a végrehajtást segíti elő
("kedves [keleteurópai kormány], az irányelvet úgy kell átvenni, hogy:")
↑
A közösségi jogy természete
az alkalmazásának legfőbb ismérve az effet utile elv:
hiába van benne kiskapu, nem az volt a szándék, tehát nem szabad kihasználni
közvetlenül hatályos a jogszabály típusától függően
hatálya kiterjed a magán és jogi személyiságekre, valamint a nemzeti bíróágokra
a közösségi jogy elsőbbséget élvez a nemzeti joggal szemben...
kivéve a nemzeti Alkotmányt, de az Alkotmány azzal ellenkező részét fel kell függeszteni
⇒ alkotmányfölötti
az utólag keletkezett nemzeti jogszabállyal szemben is
a közösségi joggal ellentétes nemzeti jog hatálya „felfüggesztődik”
Normatív szupranacionalizmus eszköze:
egy államok feletti szabály azt kényszeríti ki, hogy még több normált alkossanak
jogharmonizációs eszköz
hatáskörmegosztás érvényesül az EK és a tagállamok között
Hatáskörmegosztás a tagállamok és az Unió között
az EU kizárólagos hatásköre
(versenypolitika, monetáris politika, kereskedelempolitika, vámunió)
megosztott hatáskörök
(belső piac, energia, szocpol, fogyasztóvédelem)
tagállami hatáskör
(oktatás, szakképzés, ifjúság, sport, kultúra, tűzvédelem, stb...)
↑
Kifejezett előfoglalás
EU jogszabálya tiltja, hogy bármely tagállam hasonló típusú jpgszabályt alkosson,
pl.: tojáscsomagolás
↑
hallgatólagos előfoglalás
a közösségi jog alkotott egy jogszabályt, nincs értelme bővíteni
bÍrói jogi értelmezés alapján derül ki az előfoglalás esete
esetei:
- leszabályozás: már szabályozva van, nincs mód módosítani
- összeütközés: van, aki próbálkozik...
↑
A jogrend
a tagállam jogok között a viszony egyenértékű
- a közösségi jog belső rendjét az Európai Bítróság teremti meg (angolszász) mert nincs parlament vagy alkotmány
↑
A szuverenitás
fogalma az integrációban megváltozott jogalkotási szempontból
a tagállamok szűk és szűkülő területen alkotnak jogot
↑
Jogharmonizációs tevékenység
harmonizáció: a nemzeti jog alkalmazása az EK joganyagához, esetei:
- közelítés: valamilyen referenciához; integr. kezdetekor
- kölcsönös elismerés: más tagállam szebályai szerint végzett tevékenység, alkotott termék elfogadása
- koordinálás: együttes jogalkotás
↑
Kölcsönös elismerés
a legegeyszerűbb az egységes belső piac kapcsán
nemzeti jogrendszerek közötti különbségeken alapuló kereskedelemkorlátozás sérti a Szerződést
cassis de Dijon ügy 1978: precedens döntés az Európai Bizottságon
német jog tiltotta az enyhén alkoholos termék forgalmazását
⇒ a Bírság döntése alapján 300 törvényt kellett hozni, hogy ne legyen ilyen akadály
↑
Európai állampolgárság jellemzői
az Alkotmány 8. cikke het. meg
nem helyettesíti a nem zeti álllampolgárságot
ennek megléte feltétele az Uniós állampolgárságnak
járulékos jellegű
az egyént a szuoranacionális integrációhoz kapcoslódó speciális viszonyt tükröző jogok összessége
kötelezettség még nem kapcsolódik hozzá, de az Alkotmányban már megvan neki a hely........
- a letelepedés és mozgás szabadsága
- aktív és passzív választójog az
- Európa parlamenti
- Önkormányzati (Tanácsi)
választásokon; pl.: lengyel állampolgár olaszoknál lakik, részt vehet az Önkorm. vál.-okon
- diplomáciai és konzuli védelem kereteinek EU szintre emelése (svéd álllampolgárt megvéd az ír nagykövetség Venezuelában)
- Európai Ombudsmann védelmében való részesülés
↑
Soros elnök
az EU tagállamai féléves időszakokra „vezetik” az Uniót
a sorrendet az alapítószerződés tartamazza
feladata
- az adminisztráció vitele,
- az EU képviselete olyan területeken, ahol a Közösség nem illetékes
jelentősége az Alkotmány nyomán csökken:
a rotáció fennmarad, de két másik állam támogatásával: féléves rotáció, de mádfél évig marad mindenki
legyen több éves periódus? úgy be tudja fejezni a programot az akt. elnök, viszont a kicsiknek nem tetszett: 120 évet várhatna
↑
Magyarország és a soros elnökség
2006 novetmber 1-é lépett volna életbe az Alkotmányos Szerződés
soros elnökség 3-as csoportokban
2010 januártól 2011 júniusig: Belgium, Magyarország, Spanyolország