Állam és kormányformák
Tartalom:
1. Az állam
2. Államformák
3. Államok szerkezete
4. Unitárius államok
5. Föderatív államok eredete
6. Föderatív államok jellemzői
7. Konföderációk
8. Önkormányzatiság
9. Kormányforma
10. Elnöki
11. Elnöki rendszerek összehasonlítása
12. Parlamentális kormányforma
13. Kabinetkormányzás
14. Új kormányformák
15. Kancellári kormányforma
16. Félelnöki kormányforma
17. Direktoriális kormányforma
2006. október 31.
↑
Az állam
- institucionalista megközelítés: a közhatalom intézményeinek ls szervezeteinek összessége
- funkcionalista megközelítés: egy adott terület és népesség felett legitim erőszak monopóliumával rendelkező közhatalom
↑
Államformák
elkülönítés szempontjai
- államfői hatalom eredete
- államfői hatalom legitimitásának a forrása
Monarchia
jell. öröklődik az államfői poz.
legitimitása: tradicionális
Köztársaság
rendszeres választással rekrutálódik
legitimitása: racionális, jog és jogszabályok általi
kivétel: Vatikán: választott államfő, de nem rendszeresen
az államforma és a hatalomgyakorlási mechanizmusok között nincs összefüggés
↑
Államok szerkezete
Unitárius államok: mai államok kb. 2/3-a, egységes államszerkezet
Föderális államok: 30-nál kevesebb mai ország ilyen, de a mai szárazföldi terület több, mint felét biztokolják: USA, Kanada, Mexikó...... Svájc; EU 1. pillére
Konföderációk: államok lazább eyüttműködési formája, PL: FÁK (jogi értelemben), EU 2. és 3. pillére; nemzetközi szervezetek
↑
Unitárius államok
Klasszikus unitárius államok: (IRL, DK, GR)
egységes az állam szerkezete, és korlátozott önálllósággal bítrnak a kisebb egységek, aál vannak rendelve a területi egységek a köponti hatalomnak;
származtatott, visszavonható hatáskörökkel rendelkező önkormányzatok, a központi hatalomtól függ, mi önkorm. hatáskör.
PL: Írország
Decentralizált unitárius államok: (NL, P)
széleskörű önállósággal bírnak a kisebb közigazg. egységek; kozpontoi államhatalomtról független önkormányzatok
Devolúciós unitárius államok: (UK)
bizonyos területeken van a kisebb részegységeknek önállóságuk...
pl: Skócia saját parlament
oktatáspol, kultúra, tudomány, ezekbe a kérdésekbe Westminster nem szól bele
Regionalizált unitárius államok (E, I)
alkotmányosan megerősített jelentős autonómiával bírnak a régiók, önkormányzó testületek működnek a területek fölött
[Magyarország: jogi értelemben decentralizált; de a gazdálkodásukat nézve erősen függenek a központi hatalomtól]
↑
Föderatív államok eredete
- már létező erős államok közötti megegyezés; közp. hatalom, egyes hatásköröket átadnak neki... pl. USA
- nem túl életképesek önállóan az egységek... Svájc: kantonok túl kicsik voltak, közös katonai védelem céljából jött létre
- túl nagy a terület: Oroszország: Moszkva nem tudja az egészet irányítani
- Egység létrehozása: India: annyira heterogén volt, hogy másként nem lehetett létrehozni...
- Pol. hatalom megosztása: Németország
↑
Föderatív államok jellemzői
- központi hatalom és a területi egységek között alkotmányosan rögzített hatalommegosztás
- egyértelmű hatalommegosztás: egyik szint sem avatkozhat a másik hatáskörébe
- jellemzően a tvhozás szerkezete is ezt tükrözi: a föderális államok nagy részében kétkamarás... a felsőház jellemzően a területek egyenlő képviseletén alapul
↑
Konföderációk
- nehezen marad fenn hosszútávon
- laza szerkezetű államszövetségek és nemzetközi szervezetek
a tagállamok bizonyos feladatok hatékonyabb megoldására szövetkeznek
a tagállamok megtartják a teljes szuverenitásukat; vétójoggal rendelkeznek; semmilyen rájuk kötelező döntést nem hozhatnak az ők beleegyezése nélkül
a szupranacionális szint jellemzően koordináló-közvetítő szereppel bír
↑
Önkormányzatiság
Hatásköri felhatalmazás típusai:
- ultra vires elve: az önkorm. inkább szrmaztatott feladatként kapják a feladatkörüket... származtatott hatásköri felhatalmazás, központi hatalomtól függ, bármikor visszavonható, inkább az államigazgatás részei az önkormányzatok, mint helyi közösség autonom kormányzata
- természetjogi felogás: mindenkinek járnak a szabadásgjogok → ha van egy pol. közösség, akkor annak jár az önkormányzatiság joga
Tipikus önkormányzati feladat, és hatáskörök: PL: területfejlesztés-rendezés, iskolák fenntartása.... stb.
Szubszidiaritás: EU Maastricht '91: egyik alapelv, illik rája hivatkozni: a döntéseket azon a szinten hozzák meg, ahol már kellő információ rendelkezésre áll. Végrehajtás is a lehető legközelebb legyen az érintettekhez
mértéke vitatott és változó: pl.: Svédország: a környezetszennyezés mértékéről helyi szinten döntenek
↑
Kormányforma
többet elárul arról, hogy zajlik a hatalomgyakorlás...
Elkülönítés szempontjai:
- a végrehajtó hatalom szerkezete (egységes-e vagy megosztott?)
- tvhozó és végrehajtó hatalom viszonya: pol. felelősség és bizalmatlanság (van-e, korlátozott-e...?)
négy alaptípus
elnöki, parlamentális, kancellári, félelnöki
↑
Elnöki
prezidenciális
egységes végrehajtóhatalom
élén az elnök állam- és kormányfő
általában parlamenntől függetlenül választják, általában közvetlen → erős legitimitás
széles elnöki jogkörök
parlamenti felelősség hiánya: nem interpellálható, nincs politikai beszámoltatás vagy bizalmatlanság... kivétel: impeachement: úgy vélik tv-t sért
végrehajtó és tvhozó hatalom elkülönül...
pldák: USA, Latin-Amerikai országok döntő többsége; néhány ázsiai és afrikai ország
elnöki hatáskörök
- dönt a minisztériumok vezetőiről
- miniszt. élén álló államtitkár felelősségének letéteményes
- a hadsereg tényleges parancsadási jogkörrel rendelkező főparancsnoka (USA: mostmár csak 30 napon belüli időztartam)
- külügyek elsőszámú irányítója
- vezető tisztségek kinevezője
- erős tvhozási vétójog
↑
Elnöki rendszerek összehasonlítása
USA vs egyéb...
USA: fékek és egyensúlyok vannak
MÁS: elnök abszolút túlsúlya
US: fomrálisan közvetett válasuzás
MÁS: közvetlen
US: föderatív államszerkezet; központi hatalom korlátozása
MÁS: van föderális és unitárius szerkezet is; de a közp. hatalom túlsúlyos
US: elnöki jogköröket korlátozó hatalommegosztás
MÁS: elnöki jogkörök korlátjának hiánya (pl.: feloszlatható parlament... hadseregnek erős a szerepe)
US: elnöki hatalmat ygengíti a pártrendszer, demokratikus keretpártok, gyenge kohézió... választásokkor van élet... gyenge pártfegyelem
MÁS: tiszta versengést nélkülöző pártrendszer, klientúrapártok: egy-egy személyhez, érdekcsoporthoz kötődik, rövid időre jön létre, általában nincsen tiszta választás
↑
Parlamentális kormányforma
pl. UK, DK
a parlament abszolút primátusa:
- jogilag korlátlan hatáskör; senki nem áll fölötte... amikor jogosítványt ad át, akkor önkorlátoz
parlamentnek felelős a végrehajtó: miniszterelnök, kormánytagok teljeskörű felelősséggel bírnak... minelnököt, kormány tagjait a parl. váalsztja...
teljes, kollektív és egyéni pol. felelősség
Eszközei:
állam és kormányfő elkülönül; gyenge, szimbolikus funkciók
↑
Kabinetkormányzás
parlamentkormányzás torzulása
Margaret Thatcher, Tony Blair
a klasszikus parlamentarizmus XX. száztadi módosulása:
a párt képviselői jellemzően fegyelmezetten viselkednek
többségi választási rendszer, kétpártrendszer
egypárti többségi kormány parlamenti dominanciája, a kormány a saját akaratát viszonylag könnyen át tudja vinni a Parlamenten keresztül
⇒ jogilag elkülönül bár a tvhozás és a végrehajtás, de köszönhetően a többségi fegyelmezett kormányzásnak összefonódik
(parlament-kormány törésvonal helyett kormánypárt-ellenzék)
a politika legfőbb irányítója a miniszterelnökből és a meghatározó tárcák vezetőiből állló kabinet... amit az dönt, azt a parlamentben keresztül tudják vinni
ez jellemző a kontinentális EU parlamentarizmusaira is, de itt mégsem ez a típusú kabinetkormányzás, mert: koalíciós kormányok vannak
↑
Új kormányformák
II. vh előtti Európa: parlamentáris kormányok jell..
Változás okai: 20-as, 30as évek sorozatos kormányválságai...
egy kormányt lehet nem szeretni, de újat választani már nem tudnak helyette
változás célja: a végrajtó hatalom parlamentttel szembeni megerősítése
⇒ Parl. kormányforma módosul:
félelnöki
kancellári (miniszterelnöki)
↑
Kancellári kormányforma
pl: D
eredete: 1949-es bonni alkotmány
a miniszterelnök közjogi kiemelése jellemző rá
jpgilag is ki van emelve..
- szabad keze van jogi értelemben a miniszterek megválasztásában és eltávolításában (de a pártja némiképp megköti a kezét)
- kormány irányítása
- tényleges parlamenti felelősségnek megtestesítője
Miniszterek parlamenti felelősségének a korlátozása
kiválasztásuknál nincs parlamenti jóváhagyás
bizalmatlansági indítvány sincs, csak puha ellenőrzési módok
(a kormány egésze ellen viszont lehet bizalmatlanságot alkalmazni)
(Bonni alkotmány: konstruktív bizalmatlansági indítvány:
bukttaható alternatív többséggel... kormányt kívülről csak akkor lehet buktatni, ha van már alternatíva)
itt: Fidesszel és MDF-fel kell az SZDSZnek közös miniszterelnökjelöltöt találnia most a bizalmatlansági indítványhoz
↑
Félelnöki kormányforma
elnöki + parlamentáris
államfői jogkörök megerősíttése
elnöknek széleskörű jogosítványai vannak (elnöki erős vétó);
viszont az elnök és a miniszterelnök megoszva birtokolja a végrehajtó hatalmat
parlamentnek felelős kormány elváének fenntartása (elnök nem egyenlő a miniszterelnökkel)
megosztott végrehajtó hatalom: államfő is része
elnök a végrehajtás irányítója vagy erős jogkörökkel bíró eleme
Franciaország (V. köztársaság)
Lengyelország (1992-1997)
Oroszország: kvázi elnöki rendszer; elnök domoinálja a szerepet, miniszterelnök alá van rendelve
↑
Direktoriális kormányforma
Svájc egyedisége
parlamenttől független héttagú kormány
miniszterelnök évesen váltódik
kormánytagok nem szolidárisak; kollegiálisak
Összefogl. táblázat
ELNÖKI
végrehajtó hatalom (VH): egységes
parlamenti felelősség PF: nincs
Bizalmatlanság (BI): nincs
Államfői Vétó (V): erős
pl U
PARLAMENTÁRIS
VH egységes; államfő nem része
PF: általános
BI: ktagok és kfő ellen is
V gyange
Legfőbb szempont: elmozdíthatóság, többinél: stabilitás !!!
pl: UK
KANCELLÁRI
VH egységes
PF: kormányfőé, ált. kormánytagoké korl.
BI: kormányfő és a kormány ellen
V: gyenge
pl.: HU
FÉLELNÖKI
VHH egységes
PF: elnök: nincs, ktagoké ált.
BI: kfő és a ktagok ellen klöün, de nincs az elnök ellen
V többnyire erős
pl.: F