Közpolitika
Tartalom:
1. A politika három összetevője
2. A közpolitika eredete
3. A közpolitika tudománya
4. A közpolitika fogalma
5. Közpolitikai filozófiák
6. A közpolitika típusai
7. A közpolitika szakaszai
8. A szakaszok politikuma I.
9. A szakaszok politikuma
10. Magyar közigazgatás
Gallai Sándor
Neptunon a vizsgaidőpontok
dec 22
január 4
január 15
január 22 UV, javítóvizsga
24 darab tesztkérdés,
20 perc
13tól kettes, 22től ötös
↑
A politika három összetevője
polity: a politka intézményrendszere (a politika rendszerének a csontváza)
politics: a politika folyamata
minden pol cselekedet, pl. demonstráció
policy: a politika tartalma, kimenete
mivel fogl. a politika, milyen eredménye van, szakpolitika
„azoknak, akik a múltkori zh hatására beleolvastak a tankönyvükbe, láthatják, hogy az így tagolódik három részre”
↑
A közpolitika eredete
Amerikából indul, először kormányzástant tanulmányozták
Woodrow Wilson „The Study of Administration” (1887)
normatív megközelítés: milyne egy kó közig.
- közigazgatás-tudomány
- üzleties (menedzseri kormányzat)
- kormányzás: hétköznapokat érintő tevékenység
Harold Lasswell
„Politics: Who Gets What, When, How?” (1936)
- alternatívák és közpolitikai döntéshozatal; A kormányzás alternatívák közti döntés
- a közpolitika tudománya
↑
A közpolitika tudománya
Sajátosságai:
- multidiszciplináris tudományág: töb btudományág határán van
- problémaorientáltság és gyakorlatias jelleg
- normativitás (hatékonyság és célszerűség vizsgálata) - mikor helyes, amit teszünk, mit kéne tenni, mikor...
Intézményesülése:
- New Deal, jóléti programok; tudatos, célzott állami beavatkozások...
- akormányzás és a közszolgálat: milyen közsz területeken van korm. beavatkozás... két szempont: szakmailag működjön egy közszolgálatot végrehajtó szerv, úgy, hogy demokratikus kontroll is legyen felette
↑
A közpolitika fogalma
Guy Peters: „állampolgárok életére ható kormányzati tevékenységek összessége”
szakpolitikák összessége (policies);
a szakpolitikák alakításának folyamata (policy making)
Összetevői:
- kormányzati programok és megvalósítási sgtratégiák
- szakpoliitkai döntés
- kormányzati és nem kormányzati tudatos cselekvések és nem cselekvések (az is közpol, amikor egy kormány nem csinál valamit)
- eredméynek és korrekciók: van feedback; értékelés
- célja a közérdek
Szereplői:
- Kormányzati szervek összessége
- Nem kormányzati szereplők
↑
Közpolitikai filozófiák
Protektorizmus:
kiindulópontja, hogy kell állami beavatkozásra, támogatni kell az egyéneket.
Antropológiai pesszimizmus jellemzi. ( - az ember, nem racionális, nem ismeri fel az önérdekét, nem tud tanulni saját hibáiból)
Közjót képviselő aktív kormányzat
Racionális
az egyén racionális, képes felismerni önérdekét, és aszerint cselekszik; egyéni érdekekből létrejön a közérdek; liberális felfogás
a közügyek tudományon alapuló menedzselése; hisz a tudomány alkalmazhatóságában
Brókerizmus
csoportérdekekből állami közvetítéssel összeálló közérdek
nem a csoportérdekek aggregációja, hanem kialakul belőlül a közérdek kompromisszumként
Pragmatizmus
a közérdek nem változatlan dolog, hanem helytől, időtől, csoportérdekektől függően változik,
csak egy pillanatnyi közérdek van
nem lehet nagy közérdekű kormányzati program; sok kis lépésből áll
(inkrementalizmus: folymaatosan alakítja magát kis lépésenként... 100lépés)
Transzferalizmus
redisztribúcióhoz köthető; baloldalival rokon
társadalmi különbségek csökkentésének programja
Egoizmus
tagadja a közérdek létezését; közpolitika nem más, mint a politizáló önérdekérvényesítése, vannak közpol szereplők, amelyek önérdekeiket érvényesítik
↑
A közpolitika típusai
Kormányzati aktivitás alapján:
- elosztó
- újraelosztó
- szabályozó: szabályrendszeren kerezstül próbál hatni
- intézményalakító: nem szabályt hoz létre, hanem intézményeket, melyek felügyelik a közpolt.... pl. egészségellenőrző felügyelet
Tartalma alapján
- szubsztantív: pl.: egészségügyben kormány szeretné hogy csökkenjen a gyógyszerár, s ezért tesz vmit
- procedurális: egyablakos ügyintézés: nem a papírhoz jutás feltételeit mondjuk, hanem hogy hogyan lehet elintézni
Eszközei alapján:
- materiális: a korm. forrásokat rendel hozzá; vagy: anyagi hozzájárulás az oktatáshoz
- szimbolizmus: elveket deklarál; vagy: Lenin: Tanulni, tanulni, tanulni!
↑
A közpolitika szakaszai
Ügy felmerülése
megfogalmazódik egy probléma, meghatározzák ebből kiindulóan a célt
⇒
Döntés, hogy szakpollá váljon;
döntés a szándékról (hogy dönteni kell)
módról (döntsünk mi, az érintett stb...)
aéternatívákról
eszközökről
Döntésképtelenség is idetartozik
⇒
Végrehajtás
alkalamzás, megvalósítás, követés, beépített ellenőrzés
⇒
Értékelés
visszacsatolás, értékelés:
ennek alapján befejezés, folytatás, leállítás
↑
A szakaszok politikuma I.
Az ügy felmerülése:
- felülről (nagypolitika)
- alulról (média, közvélemény, pártok, érdekcsoportok, szakmai műhelyek)
Szakvélemény: Csupa deviánssal vagyunk körülvéve ⇒ Sajtó ⇒ tenni kell vmit
A közpolitikai napirend meghatározói:
- szűk politikai elit (elitista)
- versengő érdekcsoportok (pluralista)
- szociális partnerek (neokorporatista)
- kormány és parlament (államcentrikus) - ez a legközelebbi a magyar és kelet-európai helyzethez
- szekterület közös érdekeltséggel/orientációval bíró szereplői (policy networks): ha egészségügyről van szó, tudjuk, kik ülnek majd a bizottságban kormányfüggetlenül
↑
A szakaszok politikuma
Döntési szakasz:
a közpolitika sűrített lényege: aki látja, hogy születik egy döntés, tudja, ki mit csinál
Döntési szintek: hol születik a döntés?
Közigazgatási vagy
politikai
Sokrátű döntéshozatal:
döntés a döntésről és annak módjáról
alternatívák kimunkálása
opciók közti választás
megvalósítási eszközök hozzárendelése
Hiányos döntések:
sietség/szakmai hiányosságok/részdöntések delegálása
ekkor tovább növekszik a bürokrácia befolyása
Döntések befolyásolása:
autonóm döntéshoó
egyeztető-közvetítő döntéshozó
irányított döntéshozó
A végrehajtási szakasz problémái
Ellentmondó kritáriumok:
itézményi párhuzamosságok, elégtelen források hozzárendelve
Elégtelen ösztönzők:
éasssítás (megvárom, míg leváltják, aki ezt a döntést hozta),
szabotálás (nem teszem meg),
korrumpálódás (végrehajtanám, ha ösztönöznének...)
Ellentmondó utasítások
pl. Nemzeti Fejlesztés: Eü. miniszter azt mondja, nem lesz kórházbezárás; a Reformbizottság elnöke meg azt, hogy lesz.
több vezetőtől szárm. utasítások
Túlzott elvárások
teljesíthetetlen követelmények
korlátozott szakértelem
behatárolt teljesítés
Elégtelen erőforrások
alulfinanszírozott programok és intézmények
Az érétkelés szakasza
Inputok:
- a közpolitika eredményei: outcomes: mi a hatása a közpolnak
- a végrehajtés tanulságai
Outputok
Adott program befejezése, folytatása, módosítása
Politikai szempontok
- eredméynesség és hatékonyság
- szervezeti megoldások (adott vagy változtatható)
- a program külső kornyezete (feltételek, támogatottság)
- siker ≠= eredményesség (pl. a reform lehet, hogy eredményes, de népszerűséget nem hoz)
↑
Magyar közigazgatás
Hagyományok:
- kontinentálsi európai hagyományok
- államszocialista örökség
Mai jellemzők
- magas fokú hierarchizáltság és centralizáltság
- túlszabályozottság és bürokratizmus
- korlátozott transzparencia és elszémoltathatóség (pl. bürokrácia működése; + „...ez egy következmények nélküli ország”)
- állandóság hiánya és átpolitizáltság (mindig kirugdos az új kormány mindenkit, aki nem illik szerinte az apparátusba)
- gazdasági-menedzseri szemlélet gyengesége (a jogi szemlélet az erős)
Legfelsőbb (politikai) szintű döntéshozatal
miniszterelnök szeret mindent eldönteni, miniszterek korlátozottak
Kormány által dominált napirend-meghatározás
a MeH (Miniszterelnöki Hivatal) irányító-ellenőrző szerepe: a Kormány zászlóshajója
Nyomásgyakorlás
előkészítésnél és döntéseknél: reaktív, kormányhoz kapcsolódó
végrehajtásnál: proaktív, bürokráciát célzó
Hiányos értékelés
belső agytrösztök és (külső) kozpolitikai műhelyek hiánya (nincsenek közpol kutatóintézetek, amelyek szakszerűen érétkelnék a kormányt)
Tárcaérdekek vs. „politikai kormányzás”
tárcaérdek: kijárja a miniszter a tárcájának érdekét
„pol. kormányzás”: a miniszter a kormányban végrehajtó, és nem a tárca érdekeit kell, hogy képviselje, hajtassa végre, dolgoztassa ki a kormány rendeleteit