További jegyzetek itt!

Belső adottságok elemzése, SWOT—analízis


1. Belső adottságok
2. A szervcezet belső erőforrásai a központban
3. Erőforrásfelhasználkás ==> rendszeres járadék ==> Megtérülés
4. Erőforrás: az input a vállalat tágan értelmezett értékteremtési folyamataiban
5. Vállalati képesség
6. Megkülönböztető versenyelőny
7. Képesség vs. alapvető Képesség
8. Stratégiaalkotási technika
9. Stratégia kiválasztása
9.1. erőforrások külső fejlesztésa
9.1.1. hátrányok:
9.2. Erőforrások belső keresése
9.2.1. Hátrányok
10. SWOT elemzés
11. Nike SWOT-elemzése:

Belső adottságok


fontosak az alapvető képességek a tervezésnél
--> „Michael Jordannek szerencséje volt”
==> vállalatoknál is fontos a kérdés, hogy milyen képességekkel rendelkeznek

Miárt foglalkozunk a belső adottságokkal
mire lehet ezt hasz7nálni?
mi az erőforrás-alapú megközelítés?

A szervcezet belső erőforrásai a központban


Makrokörnyezet > Iparági környezet > Közvetlen verseny-környezet > Szervezet

Makrokörnyezet:
Pestell-modell,
Gyémánt-modell

Erőforrásfelhasználkás ==> rendszeres járadék ==> Megtérülés



A külnféle közgazdasági járadékok:
Ricardói járadék:
azok realizálják, akik olyan erőforrásokat bortokolnak s használnak tevékenységük során, melyek szűkösen állnak rendelkezésre

Monopolista járadék
akkor jut hozzá a vállalat, ha mesterséges vagy természetes monopóliuma van
pl. Win XP: 86% oprendszerpiac...
MS stratégiája: monopolista járaékot szeretne fenntartani...
de ha valaki belép a piacra... akkor lehet, hogy alapjában véve megváltoztatja a versenyt, ezért az Microsoft stratégiája az, hogy ezeket mindjárt felvásárolja, vagy szövetségeset köt velük

Vállalkozói járadék:
bonyolult és határozatlan környezetben is kockűázatot vállaló üzleti tevékenység eredménye

Paretoi vagy kvázi járadék:
ha a vállalat egyedi és a cég specifikus erőfdorrásokkal rendelkezik

Erőforrás: az input a vállalat tágan értelmezett értékteremtési folyamataiban



Anyagi erőforrások
Pénzügyi erőforrások
hitelképesség
belső forrásképző képesség
Tárgyi erőforrások
üzemek berendezése
alapanyag-hozzáférés
(==> mérlegben bennevan...)
Humán erőforrások
vezetők, beosztottak képzettsége, taoasztalata, hitelképessége
ez a legmobilisabb, emiatt a legnehezebben emgtartható (az ingatlanokkal ellentétben a munkavállaló el is mehet, ha akar...)
Szervezeti erőforrások
a vállalat szervezeti struktúrája, tervezési és controlling rendszere
pl.: egy funkcionális felépítésből származó előnyök
Nem anyagi erőforrások
Technológiai erőforrások
szabadalmak, védjegyek, szerzői jogok
innovációs erőforrások
Műszaki és tudományos személyzet
Kutatási infrastruktúra
pl.: Richter: jelentős kutatási kiadások, partnerkapcoslatok egyetemekkel...
Hírnév
hírnév a fogyasztók körében
hírnáv a szállítók körében
Coca-Cola azért sikeres, mert a hÍrnevét képes lefordítani arra, hogy a fogyasztók őket válasszák, illetve hogy alkuereje legyen a szállítóival szemben is

Vállalati képesség


DEF: erőforrások kombinációja egy feladat vagy cselekvés elvégzésére

Vállalati funkciók
Képességek
Példák

Apple:
a design a lényege, képes letisztult formákat nyújtani, ezt váltja árelőnyre

L'Oréal: évek óra uralja a piacot... a gyártást kihelyezi, a lényeg az innovácó meg a K+F
==> a marketingre fókuszál... aki a köztpontban dolgozik, erre a hjáromra koncentrál

Vállalatirányítási funkciók
Pénzügyi menedzsment,
Nemzetközi menedzsment
Stratégiai innováció
PL: Exxon Mobil, PepsiCo, Shell,


Megkülönböztető versenyelőny


fontos, hogy költésgelőnyre, vagy monopolpozícióra lehessen váltani

Egyedi erőforrásokból,
Alapvető képességekből származnak a megkülönböztetőversenyelőnyök

pl. Microsoft létre tud hozni egy felhasználóbarát oprendszert, ez az előnye...

Képesség vs. alapvető Képesség


alapvető:
nehezen másolható
értékes

hozzáférést biztosít különböző piacokhoz
jelentősen hozzájárul a goigyasztóknak nyújtott értékekhez
egyedi, nehezen másolhazó
egyedi készségek, technológiák
nem termékspecifikusak, tudást, szakértelmet képviselnek, amelyek idővel fejlődnek

pl: Honda mindig képes legyártani a technológiát terméktől függetlenül... jó az fűnyírótól a motorig bárhova
Sony: bármit tud miniatürizálni...
Ernst & Ypoung: képes a könyvviteli ismereteit nemzetközi számviteli oktatásokban felhasználni
==> Új piacokon is fel tudja használni a képességeit...


Erőforrás ==> KÉpewsségek ==> Versenyelőny...
hogy aversenyelőny tartós legyen, kellenek a fenti feltételek, így lesza Képesség alapvető..


pl: Atomic sílécgyártó... célkitűzése, hogy a legjobb minőségű sílécet gyártja...
Ausztriában — ahpol működik — főként családi vállalkozásokként mműködnek a sílécek...
Atomic: mindig a világbajnokok síeltek ezekkel ==> ennek volt némi márkaértéke

Préselt fa... ==> legyne minél nehezebb...
93-94-ben olyan sílécet hoztak létre, ahol műanyaggak könnyebb léceket lehetett jó gyorsan készíteni...
„szalmalécek”
hamar 5%ra nőtta a részesedés..

erre a reakció a cég részéről:
„idejön egy francia síléc... azok csigát esznek és ez megis látszik... én itt vagyok 86%-kkal... nem cisnálok semmit”
==> aztán pár év alatt 20%-ra nőtt a részesedés ==> a vezérigazgató vett egyet, tesztelte...
kiderült, hogy nem jobb a konkurens léc... megnyugodott, hátradőlt...
==> 30-35%...

a versenytárs tudta, hogy az étlagos síelőnek viszont jobb, ha könnyű a léce, mert cipelni kell... nomeg designléceket gyártott, megvolt a feeling....:-P

==> nagyberuházás, a hó abban az évben persze nem esett... Atomic csődbement, egy finn megvette, feltőkésítette, megint piacvezető lett...

2001 október: megnőtt az eladás:
az osztrák azt mondta: inkább menj síelni, mert Egyiptomban meg máshol úgyis robbantgatnak....

volt márka, volt képesség... de ezek nem jelentettek a fogyazstónak komoly előnyt...


Stratégiaalkotási technika


mik az erőforrások, képességek..
ezek hogy hatnak a jövetdelmezőségre...
milyen képességek hiányoznka, hogy kell megszerezni...
stb..

1. vállalati erőforrások
2. képességlista
==> mik a versenyelőnyök? tsartrós a jó..
ez hatással van a stratégiára...


kell egy lista először az erőforrásokról... ha bárkit felhívok, hogy milyen erőforrásaim vannak, körberöhögnek...

humán erőforrások: HR vezetőtől lehívható
Tárgyi, pénzügyi: könyvelő, pénzügyes...

Hírnév: bennevan a mérlegben, mint márkaérték
technológiai és innovációs erőforrás: mekkora akutatói létszám, K+F kiadás? menniy szabadaép,? sok vagy kevés?


ebből hogy lesz képesség?
makrketinges azt mondja: mi vagyunk a legjobbak a piacon...
mindegyik funkciponális vezető azt mondja, hogy őka legjobbak a piacon,..

értékes az erőforrás?
igen
==>
ritka/szűkös erőforrás?
igen ==>
könnyen másolható?
nem ==>
igen==>
vagy ideiglenes versenyelőny

egyébként emg versenyhátárny

szabadalom, márka ⇒ belépési korlát //> iparág vonzósága ==y extrajövedelem
piaci részesedés ⇒ Monopólium ⇒ extrajövedelem
vállalati méret, pénzügyi előny ⇒ alkuerő ⇒ extrajövedelem
folyamattechnológia, üzemgazdaságosság ⇒ költségelőny ⇒ extrajövedelem
...

képességi rész ⇒ a követendő stratégia irányát határozza meg...

a jelenlegi és a jövőbeni álapot közt képesség rész keletkezik...

pl.: tanácsadó cég, de nincs polyan tanácsadónk, aki a piacokkal fogallakozik... ez belépési korlát...
⇒ hiányzik egyfajta humán erőforrás ⇒ pótolhatjuk...


Stratégia kiválasztása


erőforrások külső fejlesztésa


akvizícióval törétnő beszerzés a piacról

Google: mobilpiacra is belép: ha ott is tud hirdetni, neki az csak jó...

hátrányok:


 kulcsemberek vándorlása, érték rosszul becslése
az egész vállalatra szükséges ajánlatot tenni, ez megemeli a költségeket... arra is ajánlatot kell tenni a vállalatból, ami nekünk nem kell...

Erőforrások belső keresése


erőforrás választók: egy-egy erőforrás a beszerzési árnál nagyobb üzleti tevékenységgek működtethető
képesség-építők

Hátrányok


egyes képességek csak kontextusban értelmezhetőek
a komplex hálózatokon alapuló képességeket nehezen lehet rövidtávon megváltoztatni

SWOT elemzés


- általános ismertető
- alkalamzási feltételek
- metódus

stratégiaelemzési eszköz, a vállaalt belső tuladjonságaira koncentrál...
és kitekint, hogy apiyacon milyen lehetőségek és veszélyek vannak, amelyekkel számolni kell


erősségek:
fontos egy cégnél pl. a márkaérték..
felsővezetői meetingnél egy SWOTelemzés úgy néz ki, hogy összeülnek a nagyfejesek, és elkezdenek gondolkozni egy checklist alapján (+-), hogy mi az, ami pozitívan hat, mi az ami negatívan... és hozzá megjegyzés...

valaki leírja, hogy eős marketing, más hogy erős márka... miegymás,ezeknek semmi köze egymáshoz..
az általános információkra jó ez csak...

⇒ a tényzeőkhöz prioritások...

a veszélek kapcsán milyenek az erősségeink-gyangeségeink???


a SWOT is csak egy elemzés...
kijönnek belőle az előnyök-hátrányok...
viszont a hierarchiaviszonyok erősen torzítják...
⇒ ezért vannka tanácsadók pl...



Nike SWOT-elemzése:


erősségek:
márkaérték/hírnév
minőség
reklám
technológia; K+F
design

globális márka, bárhjol lehet használni, nem kell neki bhataélmas marketingkampány, hogy megismerjék...
„az üzlet olyan, mint eg yhábrú, csak töltények nélkül”
nincs gyártási egység, csak fejlesztéssel és kutatással foglalkozik, ami egy nagyon karcsú szervezetet eredményez...

gyengeségek:
a bevételek nagyrészt a sportcipőpiacról jönnek, hiába diverzifikált...
a kiskereskedelmi árverseny is rontja a renomét


lehetőségek:
trendy termék, évente-kétévente érdemes vcserélni
kiegésztőtermékekben nagfy az eytraprofit...
bármilyen más piacra be tud lépni
⇒ van képessége...: ismert...

veszélyek:
pénzügyi kockázatok vannak egy globális vállaaltnál...
árfolyamkockázat ⇒ eredményt is befolyásolja...
magas minőség — viszont könnyen másolható...


hogy mindezt hogy kezeljük, ez a stratégia