További jegyzetek itt!

Belső adottságok elemzése, SWOT—analízis

1. Belső adottságok

2. A szervcezet belső erőforrásai a központban

3. Erőforrásfelhasználkás ==> rendszeres járadék ==> Megtérülés

4. Erőforrás: az input a vállalat tágan értelmezett értékteremtési folyamataiban

5. Vállalati képesség

6. Megkülönböztető versenyelőny

7. Képesség vs. alapvető Képesség

8. Stratégiaalkotási technika

9. Stratégia kiválasztása

9.1. erőforrások külső fejlesztésa

9.1.1. hátrányok:

9.2. Erőforrások belső keresése

9.2.1. Hátrányok

10. SWOT elemzés

11. Nike SWOT-elemzése:


1. Belső adottságok

2. A szervcezet belső erőforrásai a központban

3. Erőforrásfelhasználkás ==> rendszeres járadék ==> Megtérülés

4. Erőforrás: az input a vállalat tágan értelmezett értékteremtési folyamataiban

5. Vállalati képesség

6. Megkülönböztető versenyelőny

7. Képesség vs. alapvető Képesség

8. Stratégiaalkotási technika

9. Stratégia kiválasztása

9.1. erőforrások külső fejlesztésa

9.1.1. hátrányok:

9.2. Erőforrások belső keresése

9.2.1. Hátrányok

10. SWOT elemzés

11. Nike SWOT-elemzése:


Belső adottságok

fontosak az alapvető képességek a tervezésnél
--> „Michael Jordannek szerencséje volt”
==> vállalatoknál is fontos a kérdés, hogy milyen képességekkel rendelkeznek

Miárt foglalkozunk a belső adottságokkal
mire lehet ezt hasz7nálni?
mi az erőforrás-alapú megközelítés?

A szervcezet belső erőforrásai a központban

Makrokörnyezet > Iparági környezet > Közvetlen verseny-környezet > Szervezet

Makrokörnyezet:
 Pestell-modell,
 Gyémánt-modell

Erőforrásfelhasználkás ==> rendszeres járadék ==> Megtérülés


A külnféle közgazdasági járadékok:
Ricardói járadék:
 azok realizálják, akik olyan erőforrásokat bortokolnak s használnak tevékenységük során, melyek szűkösen állnak rendelkezésre

Monopolista járadék
 akkor jut hozzá a vállalat, ha mesterséges vagy természetes monopóliuma van
 pl. Win XP: 86% oprendszerpiac...
 MS stratégiája: monopolista járaékot szeretne fenntartani...
 de ha valaki belép a piacra... akkor lehet, hogy alapjában véve megváltoztatja a versenyt, ezért az Microsoft stratégiája az, hogy ezeket mindjárt felvásárolja, vagy szövetségeset köt velük

Vállalkozói járadék:
 bonyolult és határozatlan környezetben is kockűázatot vállaló üzleti tevékenység eredménye

Paretoi vagy kvázi járadék:
 ha a vállalat egyedi és a cég specifikus erőfdorrásokkal rendelkezik

Erőforrás: az input a vállalat tágan értelmezett értékteremtési folyamataiban


Anyagi erőforrások
 Pénzügyi erőforrások
  hitelképesség
  belső forrásképző képesség
 Tárgyi erőforrások
  üzemek berendezése
  alapanyag-hozzáférés
  (==> mérlegben bennevan...)
 Humán erőforrások
  vezetők, beosztottak képzettsége, taoasztalata, hitelképessége
  ez a legmobilisabb, emiatt a legnehezebben emgtartható (az ingatlanokkal ellentétben a munkavállaló el is mehet, ha akar...)
 Szervezeti erőforrások
  a vállalat szervezeti struktúrája, tervezési és controlling rendszere
  pl.: egy funkcionális felépítésből származó előnyök
Nem anyagi erőforrások
 Technológiai erőforrások
  szabadalmak, védjegyek, szerzői jogok
 innovációs erőforrások
  Műszaki és tudományos személyzet
  Kutatási infrastruktúra
  pl.: Richter: jelentős kutatási kiadások, partnerkapcoslatok egyetemekkel...
 Hírnév
  hírnév a fogyasztók körében
  hírnáv a szállítók körében
  Coca-Cola azért sikeres, mert a hÍrnevét képes lefordítani arra, hogy a fogyasztók őket válasszák, illetve hogy alkuereje legyen a szállítóival szemben is

Vállalati képesség

 DEF: erőforrások kombinációja egy feladat vagy cselekvés elvégzésére

Vállalati funkciók
Képességek
Példák

Apple:
a design a lényege, képes letisztult formákat nyújtani, ezt váltja árelőnyre

L'Oréal: évek óra uralja a piacot... a gyártást kihelyezi, a lényeg az innovácó meg a K+F
==> a marketingre fókuszál... aki a köztpontban dolgozik, erre a hjáromra koncentrál

Vállalatirányítási funkciók
 Pénzügyi menedzsment,
 Nemzetközi menedzsment
 Stratégiai innováció
 PL: Exxon Mobil, PepsiCo, Shell,


Megkülönböztető versenyelőny

fontos, hogy költésgelőnyre, vagy monopolpozícióra lehessen váltani

Egyedi erőforrásokból,
Alapvető képességekből származnak a megkülönböztetőversenyelőnyök

pl. Microsoft létre tud hozni egy felhasználóbarát oprendszert, ez az előnye...

Képesség vs. alapvető Képesség

alapvető:
nehezen másolható
értékes

hozzáférést biztosít különböző piacokhoz
jelentősen hozzájárul a goigyasztóknak nyújtott értékekhez
egyedi, nehezen másolhazó
egyedi készségek, technológiák
nem termékspecifikusak, tudást, szakértelmet képviselnek, amelyek idővel fejlődnek

pl: Honda mindig képes legyártani a technológiát terméktől függetlenül... jó az fűnyírótól a motorig bárhova
Sony: bármit tud miniatürizálni...
Ernst & Ypoung: képes a könyvviteli ismereteit nemzetközi számviteli oktatásokban felhasználni
==> Új piacokon is fel tudja használni a képességeit...


Erőforrás ==> KÉpewsségek ==> Versenyelőny...
hogy aversenyelőny tartós legyen, kellenek a fenti feltételek, így lesza Képesség alapvető..


pl: Atomic sílécgyártó... célkitűzése, hogy a legjobb minőségű sílécet gyártja...
Ausztriában — ahpol működik — főként családi vállalkozásokként mműködnek a sílécek...
Atomic: mindig a világbajnokok síeltek ezekkel ==> ennek volt némi márkaértéke

Préselt fa... ==> legyne minél nehezebb...
93-94-ben olyan sílécet hoztak létre, ahol műanyaggak könnyebb léceket lehetett jó gyorsan készíteni...
„szalmalécek”
hamar 5%ra nőtta a részesedés..

erre a reakció a cég részéről:
 „idejön egy francia síléc... azok csigát esznek és ez megis látszik... én itt vagyok 86%-kkal... nem cisnálok semmit”
 ==> aztán pár év alatt 20%-ra nőtt a részesedés ==> a vezérigazgató vett egyet, tesztelte...
 kiderült, hogy nem jobb a konkurens léc... megnyugodott, hátradőlt...
 ==> 30-35%...

 a versenytárs tudta, hogy az étlagos síelőnek viszont jobb, ha könnyű a léce, mert cipelni kell... nomeg designléceket gyártott, megvolt a feeling....:-P

 ==> nagyberuházás, a hó abban az évben persze nem esett... Atomic csődbement, egy finn megvette, feltőkésítette, megint piacvezető lett...

 2001 október: megnőtt az eladás:
 az osztrák azt mondta: inkább menj síelni, mert Egyiptomban meg máshol úgyis robbantgatnak....

 volt márka, volt képesség... de ezek nem jelentettek a fogyazstónak komoly előnyt...


Stratégiaalkotási technika

mik az erőforrások, képességek..
ezek hogy hatnak a jövetdelmezőségre...
milyen képességek hiányoznka, hogy kell megszerezni...
stb..

1. vállalati erőforrások
2. képességlista
==> mik a versenyelőnyök? tsartrós a jó..
ez hatással van a stratégiára...


kell egy lista először az erőforrásokról... ha bárkit felhívok, hogy milyen erőforrásaim vannak, körberöhögnek...

humán erőforrások: HR vezetőtől lehívható
Tárgyi, pénzügyi: könyvelő, pénzügyes...

Hírnév: bennevan a mérlegben, mint márkaérték
technológiai és innovációs erőforrás: mekkora akutatói létszám, K+F kiadás? menniy szabadaép,? sok vagy kevés?


ebből hogy lesz képesség?
makrketinges azt mondja: mi vagyunk a legjobbak a piacon...
mindegyik funkciponális vezető azt mondja, hogy őka legjobbak a piacon,..

értékes az erőforrás?
igen
==>
ritka/szűkös erőforrás?
igen ==>
könnyen másolható?
nem ==>
igen==>
vagy ideiglenes versenyelőny

egyébként emg versenyhátárny

szabadalom, márka ⇒ belépési korlát //> iparág vonzósága ==y extrajövedelem
piaci részesedés ⇒ Monopólium ⇒ extrajövedelem
vállalati méret, pénzügyi előny ⇒ alkuerő ⇒ extrajövedelem
folyamattechnológia, üzemgazdaságosság ⇒ költségelőny ⇒ extrajövedelem
...

képességi rész ⇒ a követendő stratégia irányát határozza meg...

a jelenlegi és a jövőbeni álapot közt képesség rész keletkezik...

pl.: tanácsadó cég, de nincs polyan tanácsadónk, aki a piacokkal fogallakozik... ez belépési korlát...
⇒ hiányzik egyfajta humán erőforrás ⇒ pótolhatjuk...


Stratégia kiválasztása

erőforrások külső fejlesztésa

akvizícióval törétnő beszerzés a piacról

Google: mobilpiacra is belép: ha ott is tud hirdetni, neki az csak jó...

hátrányok:

 kulcsemberek vándorlása, érték rosszul becslése
 az egész vállalatra szükséges ajánlatot tenni, ez megemeli a költségeket... arra is ajánlatot kell tenni a vállalatból, ami nekünk nem kell...

Erőforrások belső keresése

erőforrás választók: egy-egy erőforrás a beszerzési árnál nagyobb üzleti tevékenységgek működtethető
képesség-építők

Hátrányok

 egyes képességek csak kontextusban értelmezhetőek
 a komplex hálózatokon alapuló képességeket nehezen lehet rövidtávon megváltoztatni

SWOT elemzés

- általános ismertető
- alkalamzási feltételek
- metódus

stratégiaelemzési eszköz, a vállaalt belső tuladjonságaira koncentrál...
és kitekint, hogy apiyacon milyen lehetőségek és veszélyek vannak, amelyekkel számolni kell


erősségek:
 fontos egy cégnél pl. a márkaérték..
 felsővezetői meetingnél egy SWOTelemzés úgy néz ki, hogy összeülnek a nagyfejesek, és elkezdenek gondolkozni egy checklist alapján (+-), hogy mi az, ami pozitívan hat, mi az ami negatívan... és hozzá megjegyzés...

 valaki leírja, hogy eős marketing, más hogy erős márka... miegymás,ezeknek semmi köze egymáshoz..
 az általános információkra jó ez csak...

 ⇒ a tényzeőkhöz prioritások...

 a veszélek kapcsán milyenek az erősségeink-gyangeségeink???


a SWOT is csak egy elemzés...
kijönnek belőle az előnyök-hátrányok...
viszont a hierarchiaviszonyok erősen torzítják...
⇒ ezért vannka tanácsadók pl...



Nike SWOT-elemzése:

erősségek:
 márkaérték/hírnév
 minőség
 reklám
 technológia; K+F
 design

 globális márka, bárhjol lehet használni, nem kell neki bhataélmas marketingkampány, hogy megismerjék...
 „az üzlet olyan, mint eg yhábrú, csak töltények nélkül”
 nincs gyártási egység, csak fejlesztéssel és kutatással foglalkozik, ami egy nagyon karcsú szervezetet eredményez...

gyengeségek:
a bevételek nagyrészt a sportcipőpiacról jönnek, hiába diverzifikált...
a kiskereskedelmi árverseny is rontja a renomét


lehetőségek:
 trendy termék, évente-kétévente érdemes vcserélni
 kiegésztőtermékekben nagfy az eytraprofit...
 bármilyen más piacra be tud lépni
 ⇒ van képessége...: ismert...

veszélyek:
 pénzügyi kockázatok vannak egy globális vállaaltnál...
 árfolyamkockázat ⇒ eredményt is befolyásolja...
 magas minőség — viszont könnyen másolható...


hogy mindezt hogy kezeljük, ez a stratégia