További jegyzetek itt!

Önszabályozás szerepe a reklámszektorban

1. Önszabályozás: miért jó?

2. Hogy működik?

3. Mit tud?

4. Önszabályozási aktualitások

5. Aktuális témák


1. Önszabályozás: miért jó?

2. Hogy működik?

3. Mit tud?

4. Önszabályozási aktualitások

5. Aktuális témák


by: dr. Megyer Örs
elnök, Önszabályozó Reklám Testület


önszabályozás
saját előírás, saját magukra magatartési szabályokról

hol a határ ? a törvény gyakrn régi, az iparágak szabályozzák magikat…

mikor jön létre?
ha támadás ér egy szakmát… pl. alkoholipar néhány éve veszélybe került… volt pár erős civil lobbi, hogy szüntessék be az alkoholreklámot…
→ saját reklámozási szabályzat…

jogi folyamatok megelőzésére

pozitív példa mutatása: élelmiszeripar csr szervezeteke thoz ltére atémában…

összefogás szándéka vagy szükségessége…

Önszabályozás: miért jó?

joghoz képest gyors…
társadaomhoz és az adott média sajátosságaihoz illeszkedő…
rugalmasan veszi figyelembe a változó társadalmi nézeteket…

ezt a szellemisége alapján is értelmezzük (a törvénynek csak a bötűjét)

amit magam szabok meg, azt jobban betartom…


kiegészíti a jogszabályt…
 amaz meg el is ismeri…


Etikai Kódex: önszabályozás írott formája…
1981: MRSZ első kódexe…
1937: ICC …


Hogy működik?

3 láb: médiumok, ügynökségek, hirdetők
≈ 150 tag…

pre-copy advise: ha nem biztos valaki, hogy egy reklám megfelel a Kódexnek és a törvénynek, akkor egy bizottság megvizsgálja…
panasz eljárások: céges, vagy lakossági a honlapon keresztül…
 gyakoribb, hogy egyik cég panaszkodik a másikra… minden tisztítószer szereti mondani, hogy ő a jobb…
 jellemzően jobb, mint a Versenyhivatal… mivel az drága, amikor oda, illetve visszaüt…
 
monitoring: ey-egy iparág átvilágítása…
van kötelező… pl. alkohol reklámoknál…
→ tipikus hibák… itt ezekre kell vigyázni…

oktatás, képzés: állandó kódex- és jogszabályváltozások…

törvény előkészítés, szakmai összefogás…


Mit tud?

mit nem?
társadalmi probléma, politikai állásfoglalás, jogi szabályozás,
reklám mennyisége, fogyasztói magatartás megváltozttaása, bírságolása
 törvény szerint a reklámnak az általános tudású fogyasztót kell feltételeznie…

mit igen?
 tartalmi önszavlyozás, plusz fogyasztói védelem, szakmai döntések, gyors reakció…
 „tilos olyan reklámot csinálni, ami a reklámszakmát járatja le” — tualdjonképp sok ilyen van…

Önszabályozási aktualitások

 átfogó küdex, selg s co-regiulation: EU…

 átfogó kódex ellen mimnden ország tilitakozik a helyi változatok miatt…

self regulation: önszabályozás…
co-regulation: ne bíróságra menjen előszr, előbb szuabályozzon ön…

finanszírozás problémás nyilván…

gyots panaszkezelés…
előzetes vélemény…
döntések betartastása — mivel nem hatóság, nem kötelező… de lassanként betartja mindenki a saját érdekáben…

monitoring… fogyasztó infomrálása.…

kapcsolat a hatóságokkal (Fogyasztóvédelem, Vdersenyhivatal) — elvégre ők büntetni is tudnak, jó velük haverkodni…

Aktuális témák

közízlés, közerkölcs kérdése: nehezen determinálható…
 a humor elvisz sokmindent…
 Gizikével Fenekezni Élvezet … horgászorsó-reklám…
 Bomba Csirke — szakma lejáratása… nőszervezetek…

 Hülyeazértnemvagyok… egelyett: Hülye aki nem ünnepel… makd még egy csavar: hülye, aki nem ünnepli őket…

 Provident: a vidéki uzsorásokhoz képest még megoldás… no de azért kéne valami etikai kódexpont… a lakosságot se jó hergelni…

megtévesztés: szintén elég soft kategória… szimbólikus ábrázolás lehet…

gyerekeknek szóló…

nemi szerepek…

új média… mit vállalhat fel?
 a cég nem vállalja fel a vírust, ez lehet nehézkes…

alkohol…
 nem lehet túlzott… absztinencia nem lehet negatív…
 <25 célcsoport (a színész nem is lehet fiatalabb)
 vezetés, veszélyes foglalkozással kapcsolat…
 pozitív egészségügyi hatást nem állíthat…
 terhes nő…
 alkohol tartaom (%) nem lehet előny…
 nem segíthet szellemi/fizikai aktuvutást….
 társadalmi siekreket
 szexuális sikerek…

élelmidzerek.
bankok…