További jegyzetek itt!

Ajánlat

1. Marketing eszközrendszer

2. Ajánlat típusok

3. ajánlat összetevői


Miről is szólt a tárgy?


1. Marketing eszközrendszer

2. Ajánlat típusok

3. ajánlat összetevői


Miről is szólt a tárgy?


by: Mandják Tibor

vizsgák
dec22 hétfő, 16-18:00
jan 7, 12-14
… nomeg a picik.

nincs könyv, vagy legalábbis nem készült el…
→ slideok,
→ Ford: Business marketing
 21-76. old (I., II.)
 103-181.o (IV., V., VI.)
 „pocsék a fordítása, de a semminél biztos jobb”
 nem lesz olyan kérdés, ami cska a könyvben volt benne… de segíthet

jövő héten még lészen prezentáció… 6.

kérdések: nem lesz tippelgetős…
nem valószínű a definíció… de érdemes azzal kezdeni…
jó utalni a dolgozatra, esetekre, stb-re…

slideok fent lesznek a levlistákon…

egyéni prezentációkból nem lesz kérdés, mivel nem láthatja minden csoport…

b2b piac sajátosságai… üzleti かapcsolatok emnedzsmentje…
marketing eszközrendszer részletes elemzése, márkák értelmezése kimaradt…

termék változó…. a lényeg az ajánlat


ami a marketingben 4P, marketing mix,
az itt ajánlat…

Marketing eszközrendszer

ígéretet tenni → ajánlat
 pl. Airbus: saját képzett eladószemélyzet… elad 4,5,10,50 repülőt… de ha a Japan Airlines kér 150-et, akkor a vezérigazgató szokik kimenni… Főnök eladja, mindenki egyeztet, főnök aláírja…

 Airbus ajánlat: gyerekek, én tudok ilyet gyártani… (nézzétek csak: → referencia (ezek nek adtam már, amúgy meg gyertek, próbáljátok ki, stb…))
 nomeg: „tudok pont olyat is gyártani, ami Neked kell…”
  van, hogy van specifikáció (ISO 1298763219863:129832131 -es szabványnak megfelelő csavar, ami bővebben: …)
  van, hogy lehet ajánlani termékeket…

ajénlat: tudok olyan terméket, szolgáltatást, logisztikát nyújtani
jameg tanáccsal is szolgálok… hogy kell használni, stb…
ajánlat testreszabása…
 az ajánlatok döntő többségét úgy adják ki, hogy megvan, hogy kinek…
 persze vanak általűános ajánlatok is…

az üzem fejfájása nem a termék, mert ahhoz van techológia… hanem inkább a kapacitás — túl sok, túl kevés…?


ígéret teljesítése → termelés menedzsment

hírnév lényeges… van, ami csak erre épül, pl. bank…
 → normál üzemmenetnél a hitelbírálatnál a menedzsmentet is szokás názni: ki ül benne, mit csinált eddig…
 megbízható emberek esetén kaphat hitelt rosszabb mutatók estén is…
 fordíva is, ha az emberek nem alkalmaasak a stratégia végrehajtására, a jó mutatók ellenére is lehet, hogy nem kap zsét…


Ajánlat típusok

kétoldalú, többoldaló
egylépcsős, többlépcsős
versenytárgyalás
közbeszerzés
aukció

előminősításes, többlépcsős…
tenderdokumentáció, tenderfüzet…
 ezt kérni kell… ha van előminősítés, akkor csak az után…

 a vevő versenyezteti a beszállítókat aonos feltételek mellett…
 valszeg a Józsi, aki a rokonom, mégiscsak megnyeri a tendert, de ez nem たz óra témája.

vevő: tenderkiíró…
 mit akarok venni
  jellemzően ezt sokás tudni…
 tenderfelhívás tétele…
  "szeretnék völgyzáró gátat építeni itt és itt… tenderfüzet készül, meg/átvehető itt meg itt és ennyiért…
  ajánlatkidolgozási idő… 60, 90 nap nagyobb tendereknél… elég kevés kidolgozáshoz, ergó annak van jellemzően esélye, aki már a tűz közelében bolt a tender írása előtt…

  
  kereskedelmi, műszaki, pénzügyi leírás…
  beadási határidő — closing date… nap, óra, perc, hely. mindig helyi idő…
   ha nem anonim, például rajta van a bélyegző a borítékon, fel se bontják…

  van, hogy van nyilvános tenderbontás: akkor ott van egy bizottság… és a jelenlévők közt képviseltetheti magát minden érintett…
   anonim? sértetlen? időben érkezett?
   ha igen, bemondják, ki adja az ajánlatot, és mennyiért…

   meg van adva, melyik jog szerint kell kezelni a jogvitákat… svájci jogot szokás megadni, mert aszondják, az a legkiegyensúlyozottabb…
    ad1: sose fogadjuk el a vevő ország jogát
    ad2: legjobb a svájci…
    algériai tendereknél igen gyakran az algériai jogot írják fel… ez végülis mindegy mindaddig, míg pl.:
     kint magyar cég… arrafele nem szeretik a nagy kutyákat… a magyar cég bérelt egy irodát… és a bérbeadónak volt egy kutyája, amely nagyon szerette az aurópai embereket… az arabokat nemigen…
     jött a partner, intézni valamit, megijedt… rohant… kutya utána… „ne szaladjon, nem bátnja…”
     orra esik, eltöri a kezét…
     algériai jog arabul van… bírósági iratok is….
     a fickó aszondja, kér kártérítést, ennyit meg ennyit…
     ⇒ beperelték a céget. arabul. nem értik… a jog ugye arabul van, de a mindennapi kommunikáció francia…
     nem mentek idézésre → zárolták a bankszámlát
     hónapokba telt, mire felszabadították a számlát, aztán külföldiként nyilván elvesztették a pert is…

   meg van adva az is, mikor lehet kérdezni…
    bárki kérdezett, a választ elküldik mndenkinek…
   kötelező bejárás: ott kell lenni… jelenléti ív, stb…

   
 tenderen részvétel kötelező ajánlat… ha a másik fél elfogadja, akkor azt kell tenni…

ajánlat összetevői



Miről is szólt a tárgy?

alapgondolat: „a vevő egy szervezet… egyébként minden ugyanaz”
és ez befolyásolta:
 piac:
  szerkezete
  származtatott kereslet
  technológiai lánc

 viselkedés:
  beszerzési magatartás…
 
 tranzakciók:
  üzleti kapcsolatokon belül

 marketingkutatás:
  erről nemigen volt szó…
  adódnak marketingkutatási módszerek tekintetében változások…
  vannak módszerek, amelyek népszerűek (kvalitatív),
  vannak kevésbé (nagymintás módszerek négy vevőnél nehezen alkalmazhatóak…)