További jegyzetek itt!

Üzleti hálózat

1. Mi a hálózat?

2. Üzleti hálózat: régi példa, mai tanulságok


1. Mi a hálózat?

2. Üzleti hálózat: régi példa, mai tanulságok


prezik időpontja
11 csoport van, két óra…

jövő hét: első öt csoport prezentál…
nem több, mint 10 perc… → max 10 slide…
1-2 percet túl lehet lépni… 10 perc első figyelmeztetés… 12.-ben mikrofon kikapcs ☺
fő vizsga: jan. 7. 14:00
lesz egy decemberben… meg egy utsó alkalom… csak akkor már jó nehéz kérdések lesznek… höhö.

(én 2. csoport…)


Mi a hálózat?

az üzletit ugye már nyilván értjük… node wtf a hálózat⁈

csomópontok… kapcsolatok…
az aktorok-szereplük-csomópontok nem önállóan léteznek, kapcsolatokat alakítanak ki másokkal.

hálózat
kapcsolódások rendszere
 szereplők (csomópontok)
 kapcoslatok (huzalok)
 állapot (konstelláció)
 tér
 pozíciók
 üres helyek (lyukak)

szereplők… kapcsolatok…
a kapcsolatok időben zajlanak… változnnak…
a háózat meg trben létezik… lehet, hogy sok gely van még új belépőknek, lehet, hogy kevés

pozíció: hány kapcsolódási pontja van vaakinek… minél több, annál erősebb pozíciója van az adott hálózaton belül

hálózat, mint rendszer…
 nyílt, vagy zárt… a zártnak vannak határai… könnyű felfogni…

jellegzetességek:
 bonyolult
 nyitott
 dinamikus
 nincs központja (mivel nyílt…)
 sűrűsödési helyek (középpont helyett)
  központi pozíciók
  periferiális pozíciók…

piac := szereplők kapcsolatrendszere…
dinamikus? az…
időben létezik? ja…
főldrajzilag korlátos? van lehetőség be-/kilépésre…?


nomeg erőforrások — a mobilizálható erőforrások mennyisége a meghatározó… nem feltétlenül a teljes mennyiségük…
 fizikai, tudás, pénz, infó…
 erőforrásfüggőségi elmélet

digraph Uzleti_halozat {  "értékesítési központ" -> "beszerzési központ" [label="közvetlen kapcsolat \n + \n közvetett kapcsolatok"]; "befolyásolók" -> "értékesítési központ"; "befolyásolók2" -> "beszerzési központ"; "befolyásolók3" -> "értékesítési központ"; "befolyásolók3" -> "beszerzési központ" }



üzleti hálózat
egymással összefüggő üzleti kapcolatok rendszere
at összefüggőség azt jelenti, hogy a hálózatban az egyik üzlei kapcsolat léte segíti vagy akadályozza egy másik, hálózaton belüli kapcsolat működését vagy fejlődését…


Üzleti hálózat: régi példa, mai tanulságok

Medllin-i metró, történet a 70-es évekből…

Kolumbbia
— sok kokaint termelnek ott
— tulajdonképpen csak azt termelnek ott…



1977 Bogota: metró tender…
 → a francia kirendeltség szólt… → kiment pár mérnök körbenézni… 78…
 még a tender előtt… aki előre nem tudja, miről szól a tender, rendszerint nem tud rá válaszolni…
 ha mégis indul, akkor a helyet megismerni, vagy az árviszonyokat megzavarbi…

 felismerték, hogy tökdrága lenne a metró…
 ellenben tömegközlekedés kb. nem volt, cserébe mindig volt dugó…
 valamikor volt HÉV, de egy földrengés tönkretette…

végülis jó lenne a felszíni kötöttpályás is… helyi cégek bevonása, stb…


1979 Sofrerail: ingyenes megvalósíthatósági tanulmány…
 → megtervezték, hogy lehet megoldani aproblémát Medellinben és Antioquia megyében…
 megtartották a keskeny pályát,
 nomeg össze kell hangolni a buszok meg ametrók menetrendjét…

 elindul a Medellin Metró Projekt… a költségvetés még a helyi költségvetésből is kijöhet…

1980 Zártkörű nemzetközi tender…
 a franciák meg is nyerték… elvégre ők találták ki a projektet…

 Közlekedési Minisztérium beleszólt… megsértődött, hogy nem vették figyelembe…
 ezért blokkolta…

 82-べen elnökválasztás… → az adminisztráció lecserélése… → még azelőtt nyélbe kellene ütni…
 
1982 Betacourt elnök… Medellini… Madridban volt nagykövet…

 1ö92 április 1.: a Medellini Metró Projekt központ kormányberházássá vált…
 franciák: valszeg ez a legjobb helyzet…

 viszont: spanyol cég megkerste a franciákat együttműködési ajánlattal…
  a franciák ezt nemigen értették… nem volt helyük az üzlezben úgy gondolták…
  és nem is volt szerintók tisztességes…

  
  A Közlekedési Minisztérium felkért egy angol tanácsadó céget…
  az angol profi nem ismerte a helyi viszonyokat…. és aszonta hogy széles nyomtávval olcsóbb a szerelvények miatt…

 
1983 ój nemzetközi tender: 20 metrószerevény, infrastruktóra…
11 érvényes ajánlat…
2 ajánlat versegett:
 műszakilag ugyanolyan jó a tender, mint a francia… fej-fej mellett
 a spanyolok összeálltak egy kis, Siemens nevű céggel…

 „Olyan jók, hogy nem tudok dönteni…”
 független: ثanácsadó: egy-két súlyt megváltoztatott a svájci Electrowatt…
 a spanyolok győztek…
 persze az cska véletlen volt, hogy aspanyol Electroeatt egyik tulajdonosa a Siemens leányvállalata…


1985: Kolumbia nem tud kormánygarit adni…
1986: árrevízió… van fedezet…
a spanyolokat megveszik a franciák…
leszállítják veszteségesen…

a spanyolok ugye ismerték az elnöki kapcsolatokat… miután a franciák nemet mondtak, pozíciójuk erősebbé járt…


franciák hibái:
 elhitték, hogy helyi lobbivla az üzlet megvalósítható… ha bevonják a Közlekedési Minisztériumot, az nem hiúsítja meg…
 másrészt a spanyol megkeresésre senki nem gondolt arra, hogy ha valaki nagykövet volt Madridban, az a helyi ipart tökjól ismeri…
 ha akkor lemondanak egy pici részükről, az üzlet megmarad…