Kiskereskedelem

További jegyzetek itt!
Tartalom:
1. Témák
2. Kisker üzlettípusok Mo.-n a napi fogyazstási cikkek kategóriában
3. Bolttípusok részesedése a napi fogyasztási cikkek forgalmából
4. Kisker. formák: nem napi cikkek
5. Megváltozott vásárlói viselkedésmodellek
6. Egy vásálrásra jutó költés és a básárlás gyakoruisága bolttípusonként
7. Kiskereskedelmi árstratégiák
8. Ár-promóció a kereskedelemben - Miért alakult ki?
9. Penny Market alapelvei
10. EDLP: mindig alacsony ár strat.
11. Kényelmi szempontok
12. Pull vs Push stratégia
13. Termékkihelyezés (POP) hatása
14. Kényelmi szempontok (folyt)
15. Kereskedelmi márkák


ma is érdekes lesz: kiskereskedelem
egy termék gyártójának lényeges szempont, hogy hol találkozik a fogyasztó a termékével...
ha nem személyes eladás, akkor kisker...
kiskereskedők eszközei a vevők kiszolgálására



Témák


kisker egységek típusai
lehetséges árképzási lehetőségek
minőségi és kényelmi szempontok
választék-kialakítás
- kereskedelmi márkák
- kategóriamenedzsment



Kisker üzlettípusok Mo.-n a napi fogyazstási cikkek kategóriában


FMCG: fast moving consumer goods: élelmiszer és vegyiáru

Hipermarket:
1000+m2 alapterület
több 10000 SKU választék (stock keeping unit - cikkelem)
min. 30% non-food /tartós fogy. cikkek, ruházat... egyéb „nem napi cikk”/
10+ pénztárgép...

szupermarket:
400-1000 m2
néhányezer SKU
3-10 pénztárgép (Billa, Maiser's...)

Diszkont:
kb. mint a szupermarket, de:
limitált, néhány 100 SKU
(Penny Market, Plus, Profi...)
ócsóbb...
limitált termékválaszték ⇒ nagyobb forgási sebesség, alacsonyabb árak...
kemény és puha diszkontok:
kemény: Penny: nagyon diszkonttípusú...
nem csomagolják ki, eladó kevés...
kisebb HR, eladási készletezési költség.
puha diszkont: pl. Plus: barátságosabb...

C+C:
klasszikusan nagyker. forma, de Magyarországon kiskerbe is kerül...
pl.: METRO: '90es években megjelent a kisker.... kártyás, de gyk. bárki kaphat kártyát...

Kis (vegyes)boltok:
láchoz tartozók illetve nem...
CBA, egyéb lkáncok: esély a túlélésre, versenyképesebbek....
400- m2 alapterület...

Kis diszkont:
magukat diszkontnak hirdető kisboltok



Bolttípusok részesedése a napi fogyasztási cikkek forgalmából


- feltehetőleg nőni fog a hipermarketek részesedése...
(90-97-ben jelentek meg, 10 év alatt 25%-os részesedés)

- szupermarketek beálltak 14-15%-ra
- dizskontok nőni fognak: megjelent Aldi, Lidl... meg fogja lendíteni a részesedésüket
- C+C: (METRO) - csökken a vonzalmuk: 6%→2%... nem kényelmes
- kisbolt-lánc: nő a részesedés: csatlakoznak a beszerzési társulásokhoz ⇒ nőtt a részesedés.... de csökkenni fog, mert aggresszíven terjeszkednek a hipermarketek és a diszkontok
- független kisboltok: 2001: 25% → 2010: 10%: van helyi szerepük, d ekisebb részesedéssel csak.... inkáb bkényelmi minőségi szempontok adják a részesedésüket...
- egyéb: utcai, aluljárói árusítás... legális piaci árusítás, szürke piaci árusítás: csökkenő részesedés



Kisker. formák: nem napi cikkek


Bolti kereskedelem
Szaküzletek:
- szaküzlet: jelentős eladói felkészültség, mély termékválaszték egy területen
- diszkont sazaküzlet: pl.: OBI: nem szakértelemmel, mint inkább árakkal versenyeznek... „category killer”

áruház:
Centrum, Skála.... inkább szoc.-ban volt jelentős szerepük....

Bevásárló központok jelentős számban vannank jelen... és népszerűek... kisboltok egysége nem egységes irányítás alatt... koncentráltan...
szociális szempontból meggondolandó, hoyg mennyire érdemes őket terjeszkedni hagyni

Nem bolti kereskedelem
- közvetlen értkesítés: pl. AVON
- csomagküldők (OTTO)
- e-kereskedelem... am még nincs jelentős szerepe, de jelentős növekedés előtt áll
- automaták


Megváltozott vásárlói viselkedésmodellek


kis és nagybevásárlás kettéválása
napi bevásárlás: elérés kényelme, termék frissessége, minősége, nagyobb jelebntőségű a személye skapcsolat
nagybevásárlás: árszínvonal, választék, akciók.. impiulzusvásárlás jelentősége

Vásásrlói stratégiák
bolthűség kialakulása: törzsvásárlói kártyák, egy helyszínen történő vásárlás kényelme... (one stop shopping)
egyszer eldöntik, nem akaarnak folyton árakat összehasonlítani

vs.
- akcióorientált vásárlás: mindig a legjobb akciók alapján dönt... folyton kiterjedt vásárlási folyamat..
más stratégiát kell alkalmazni a kettő vásárlónál...
a törzsvevőnél jóü a lojalitásprogram, egyéb szolgáltatások is a vásárlás helyszínén
az utóbbinál inlkább árak...




Egy vásálrásra jutó költés és a básárlás gyakoruisága bolttípusonként


Nagy diszkont:
kb hetente vásárlunk

Hipermarket, C+C:
kéthetente, havonta...

Vegyesbolt:
heti kétszer

ezeket kb. fordítottan arányosan követi,hogy hol egyszerre mennyit költünk...



Kiskereskedelmi árstratégiák


EDLP (every day low price)
vs
HiLo (akciózó, néha alámegyek a másiknak)


Ár-promóció a kereskedelemben - Miért alakult ki?


- pl.: hipermarket: sampongondola:
nem tudunk választani, ha nem vayunk otthon a kategúriában...
a fogyasztó elvész a termékek között...

- közben pedig folyamatosan differenciálnak.. és ez egy idő után frusztrálja a fogyasztót....
és a különbségek is egyre csökkennek... sampon pl szőkére barnára szárazra, zsírosra, göndörre stb-re...

nehéz differenciáló erőt teremteni.... a fogyasztó nem tud mi alapján döntnei... ezér taz akció jó...

kereskedők hatalmának növekedése
kereskedelem koncentrálódik, globális multik uralják a piacot...
ezek a glob. multi gyártókkal azonos erővel rendelkeztnek....
a magyarral szemben túl erősek...
cska akkor veszem be a terméket, ha havi egyszer akciózhatom...
TESCO-könyv: hogy kell a tescotól lopni? ( aki amatőr ne kezdjen bele....)
árazási rendszer működése

marketiungakciók mérhetősége előtérbe kerül...

vonal fölötti reklámozá shatékonyságának csökkentése
- túl soka tvreklám, az nem tudjuk bevenni

árérézkenység növekedése



Penny Market alapelvei


- alapvető fogyasztási cikkek
- EDLP árstratégia
- egyszerű kihelyezés ⇒ olcsó...



EDLP: mindig alacsony ár strat.


- bizlaomcsökkenés az árak valóságosságában
- egyszerű és konzisztens
- könnyen kommunikálható
- csökkenti a működési költség.eket
- kisegyensúlyozottab készletezés, olcsóbb raktározás
- alacsonyabb HR költség.ek
- alacosnyabb hirdetési költség.ek
- akció veszélyes:
- mennyire fog fogyni valami akciósan? vagy nincs elég, vagy túl sok van akciósan is... az egyik legkellemetlenebb dolog a raktárkészlet...
TESCO beszerző: a ruha elég kellemetlen: a cukornál meg lehet mondani, hogy az árcsökkenés mennyivel növeli a keresletet... van amit nagyon visznek, van amit szintén nagyon promotálnak, de rajtuk ragad...
áradatkezelés: (ár-adat;)): legyen ugyanaz a gépben, mint a polci ár...

viszont a két árstratégia keveredik:
akció nélkül nem lehet Magyarországon versenyképesnek maradni...
viszont az EDLP is hasznos sokhelyütt... (dm-nek bejött nyugaton...)

TESCO: Angliában megnézi 3 versenytársánál 10000 termék árát...
táblázat: hény terméknél olcsóbb/azonos/drágább...
egy termékkategóriát is megmutat...



Kényelmi szempontok


Elérés kényelme
- könnyen (helyszín)
- gyorsan (megközelíthetőség) - lehet-e gyalog, tömegközlekedés, parkolás...
- bármikor (nyitvatartás) - éjjelnappalik: ez a versenyelőnyük (TESCÓtól ez azért aggresszív volt velük szemben...;))


Szempontok fontossága és az ezekkel való elégedettség
hova érdemes allokálni?

- elérés kényelme
- keresett termék megtalálásának kényelme
bolt belső berendezése, atmoszférája, zene...
valószínűsíthető várárlói útvonalak (bevásárlókocsira szerelt RF chip: merre jár, hol időzik mennyit...)
bolton belüli marketingeszközök (POP: Point of Purchase eszközök)
- elsődleges kihelyezés: árukihelyezés polcon: polctükör: legyen jól látható...
- másodlagos: nem a polcoin, de jól láthatóan
_/BE


Forrópontok


Másodkihelyezések:
- gondolavég
- display (padló, bevásárlókocsi-reklám, különleges kihelyezések)
- főutcán kialakított raklapos sziget

polcokon szemmagasságban és picit alá...

címkével a vásárló felé

termékek legszélesebb oldalukkal a vásárló felé: a termék arca (face)

kasszazónában



Pull vs Push stratégia


PUll: fogyasztó akciók: fogyasztókon keresztül...

push: a kereskedőt győzöm meg ⇒ találkozik a fogyasztó vele
pl.: Pickwick: milyne foygasztói nakciók, speciális ajánlatok, displayek, tvkampányok...
készüljön fel...
Kraft: ha megfelelően helyezi ki a temréket, akkor a Kraft titokzatos vásárlója megnézi és kéthetente egy millát sorsol ki... a kereskedőt győzi meg, hogy tegye ki jobban látható helyre...



Termékkihelyezés (POP) hatása


- másodlagos kihelyezéssel azakciós termékek vásárlói jobb érfelidázők

Kísérlet
- 1. bolt: ugyanolyan ár, csak nem akciós/jelült: 50%-os árészlelés és fogyasztás
- 2. bolt: akciós, külön gúlákba, de ugyanannyiért: 100!%os árészlelés, és jobban is fogyott



Kényelmi szempontok (folyt)


elérés kényelme
keresett termék megtalálásának lkényelme

Áruk megvásárlásának kényelme

tranzakciók kényelme
- kártya elfogadás, pénztárak száma
- önkiszolgáló kassza
- brit TESCO: 2+ ember egy kasszánál ⇒ új kasszát nyitunk... nálunk nem működött: senki nem várta volna ezt el...

vásárlás utáni kapcsolattartás kényelme
vevőszolgálat...


Kereskedelmi márkák


20% fogyasztás(2/3 élelmister; 1/3 vegyiáru)
vállalati nével vagy fantázianévvel....

kb 3000féle termék

Teszkógazdaságos (először bevezette, meg is tartotta a színvonalát)
TESCO: minőségi termék, de alacsonyabb áron...
Tesco Finest: prémium termékek... de ócsó!!!
Tesco fitt: egészséges életmódhoz kapcs... (trambulin, bicikli...) (GB: már a fitten belül is 5féle...)